O nouă criză a lanțurilor de aprovizionare? Liniile maritime suspendă voiajele prin Canalul Suez
Mai multe nave port-container au fost atacate în Bab el Mandeb, o strâmtoare între Yemen, în Peninsula Arabică, Djibouti și Eritreea, în Cornul Africii. Mai multe linii maritime au anunțat că vor suspenda temporar serviciile și nu vor permite navelor să traverseze stâmtoarea, temându-se pentru siguranța echipajelor și a navelor.
Atacurile cu rachete și drone ale militanților Houthi asupra navelor comerciale care trec prin Marea Roșie și Golful Aden ar putea declanșa o nouă criză globală a lanțurilor de aprovizionare, avertizează Peter Sand, analist șef Xeneta.
“Toate navele care tranzitează Canalul Suez trebuie să navigheze prin Marea Roșie și Golful Aden, iar miliția Houthi a precizat că orice navă este o țintă. Nu cred că Canalul Suez se va închide, însă, dacă vor exista alte escaladări semnificative, atunci nu putem exclude această posibilitate, chiar dacă este vorba doar de câteva zile”, a declarat acesta.
Potrivit lui Sand o închidere a Canalului Suez ar putea avea un impact grav asupra transportului maritim la nivel global, așa cum s-a întâmplat în cazul incidentului Ever Given.
Canalul Suez este tranzitat anual de nave ce au la bord mărfuri ce echivalează cu 10% din traficul comercial al lumii.
Tarifele de transport ar putea crește cu 100%
Mai mult de 50 de nave tranzitează zilnic Canalul Suez, transportând mărfuri în valoare de miliarde de dolari către Europa de Nord, Marea Mediterană și coasta de est a Americii de Nord.
Miliția Houthi din Yemen, care și-a declarat simpatia pentru Hamas și care, potrivit guvernului american, este înarmată de Iran, a afirmat că atacurile cu rachete și drone asupra navelor comerciale sunt un răspuns la conflictul din Gaza.
“Vedem deja că liniile maritim aleg să redirecționeze navele în afara regiunii Mării Roșii și a Golfului Aden. Datorită importanței canalului Suez pentru lanțurile de aprovizionare globale, chiar și o mică perturbare poate avea consecințe semnificative.
Principala alternativă este navigarea în jurul Capului Bunei Speranțe, care adaugă până la 10 zile de navigație pentru serviciile din Asia către Europa de Nord și Mediterana de Est.
De asemenea, este posibil să asistăm la o creștere dramatică a costurilor pentru transportul maritim. În funcție de amploarea și de durata oricărei perturbări în Canalul Suez, am putea asista la o creștere de până la 100% a tarifelor de transport maritim de marfă,” a adăugat Peter Sand.
Navele Maersk și Hapag-Lloyd nu mai tranzitează strâmtoarea Bab al-Mandab
Cel mai recent atac a fost raportat astăzi (15 decembrie) în Marea Roșie asupra navei port-container Al Jasrah (14.993 TEU), aflată sub pavilion liberian și operată de Hapag-Lloyd. Nava a fost avariată în urma atacului cu rachete în timp ce naviga prin strâmtoarea Bab al-Mandab. Atacul a provocat un incendiu pe punte și căderea unui container peste bord, a declarat firma britanică de securitate maritimă Ambrey.
Un alt atac a fost raportat ieri (14 decembrie), când o rachetă a fost trasă asupra navei Maersk Gibraltar, de 10.100 TEU. Racheta nu a lovit nava, care naviga din portul Salalah din Oman către portul Jeddah din Arabia Saudită.
Având în vedere escaladarea situației, Maersk și Hapag-Lloyd au suspendat voiajele prin Marea Roșie, în urma atacurilor de vineri.
Navele deținute și operate de aceste companii, împreună cu o navă operată de Mediterranean Shipping Co. au fost lovite sau au fost aproape să fie lovite în ultimele zile.
“Ca urmare a incidentului de apropiere în care a fost implicat Maersk Gibraltar (IMO: 9739692) ieri și a unui nou atac asupra unei nave de containere astăzi, am instruit toate navele Maersk din zonă care urmează să treacă prin strâmtoarea Bab el Mandeb să își întrerupă călătoria până la noi ordine”, a declarat un purtător de cuvânt al Maersk citat de Lloyd’s List.
Hapag-Lloyd a confirmat, de asemenea, că nu va permite navelor să treacă prin Bab el Mandeb în weekend, urmând ca luni să fie luată o decizie pentru perioada următoare.
Actualizare 17.12.2023 – MSC și CMA CGM suspendă serviciile prin Canalul Suez
Sâmbătă și MSC, cea mai mare linie maritimă din lume a anunțat că nu va mai folosi ruta prin Canalul Suez, după un atac asupra uneia dintre navele sale.
Nava MSC Palatium III, sub pavilion liberian, a fost atacată vineri cu o dronă în strâmtoarea Bab al-Mandab, la capătul sudic al Mării Roșii, potrivit militanților Houthis.
Nu au fost raportate răniți, dar nava a suferit pagube provocate de incendiu și a fost scoasă din serviciu, a precizat MSC.
Și armatorul francez CMA CGM a anunțat sâmbătă că și-a instruit toate navele port-container din zonă, care sunt programate să treacă prin Marea Roșie, să își întrerupă călătoria și să reruteze în zone sigure, până la noi ordine.
Strâmtoarea Bab al-Mandeb – cunoscută și sub numele de Poarta Lacrimilor – este un canal cu o lățime de 32 km, cunoscută ca fiind periculoasă pentru navigare. Aceasta se află între Yemen, în Peninsula Arabică, și Djibouti și Eritreea, pe coasta africană.
Navele sunt forțate să traverseze Bab al-Mandeb pentru a ajunge la Canalul Suez, o rută cheie pentru comerțul între Asia și Europa.
Evitând navigarea prin Canalul Suez, navele trebuie să urmeze rute mult mai lungi, de exemplu navigând în jurul Africii de Sud, o rută care crește timpul de tranzit cu aproximativ 18-20 de zile. Aproximativ 17.000 de nave și 10% din comerțul mondial folosesc această rută în fiecare an.

