Piața de servicii logistice în 2023 definită de consolidare, transformare și volatilitate
Consolidare, transformare și volatilitate sunt cuvintele care au definit piața de servicii logistice în 2023.
Deși anul acesta a fost unul cu multe provocări pentru operatorii logistici, aceștia nu au încetat să investească în dezvoltarea business-ului.
Intermodal&Logistics a întrebat mai mulți jucători importanți din piață cum a arătat anul 2023 în ceea ce privește evoluția companiei și ce investiții au realizat în acest an.
În 2023, compania Ceva Logistics a avut o evoluție semnificativă, implementând strategii progresive și adaptabile, transmite Adriana Amancei, Sales Manager Air & Ocean for Southeast Europe Ceva Logistics.
Compania a acordat prioritate inovației și eficienței operaționale, făcând investiții în digitalizare și tehnologie pentru a optimiza procesele interne și a se adapta la cerințele pieței. De asemenea, s-a concentrat pe extinderea și diversificarea portofoliului de servicii, pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților și pentru a-și consolida poziția pe piață.
În urma integrării de către CEVA Logistics a companiei GEFCO, un expert global în soluții de supply chain și lider european în logistica auto, compania este acum cel mai mare furnizor global de logistică auto și cea mai mare companie de logistică din Franța.
„Ne aflăm în cea mai puternică poziție până în prezent și continuăm pe acest drum pentru a intra în topul celor 5 jucători globali în logistică. Anul 2023 a fost caracterizat de o evoluție pozitivă, subliniind angajamentul nostru continuu față de excelență și inovație, iar investițiile făcute sprijină compania în atingerea obiectivelor”, a precizat Adriana Amancei.
Pentru ID Logistic anul 2023 a însemnat „o creștere importantă a cifrei de afaceri precum și a numărului de depozite operate. Expansiunea a fost cuvântul de ordine pentru noi”, declară reprezentanții companiei.
Și compania Gebrüder Weiss România a accelerat investițiile anul acesta, demarând construcția noului nostru terminal logistic, amplasat în zona de SE a capitalei.
Hub-ul logistic este amplasat în Popești Leordeni, alegerea fiind determinată de proximitatea față de Autostrada A2 și de viitorul inel de centură al Bucureștiului, beneficiind astfel de o infrastructură locală adecvată. Suprafața totală a noului terminal este de aproximativ 17.000 de metri pătrați, destinată depozitării și activităților de cross-docking.
Cu o suprafață de teren de 70.000 de metri pătrați, compania spune că are posibilitatea de a extinde zona de depozitare și cross-docking în viitor, în funcție de oportunitățile pieței și de cerințele clienților.

În octombrie 2023 am lansat și o nouă rută de transport, către și dinspre Republica Moldova. Astfel, vom asigura plecări săptămânale către și dinspre această destinație și vom transporta marfă generală, dar și ADR (marfă periculoasă), în regim de grupaj.
Decizia de a deschide această nouă linie de transport a venit în contextul cererii tot mai mari din piață și din dorința de a rămâne competitivi și a oferi clienților soluții adaptate nevoilor lor. De asemenea, am observat că există un potențial de dezvoltare a serviciilor pe care le oferim, atât pentru transportul dinspre România, cât și pentru cel către țara noastră”, a declarat Viorel Leca, director general al Gebrüder Weiss România.
În ceea ce privește compania GOPET România, evoluția business-ului în 2023 a fost una stabilă. În ultimii ani piața de transport și logistică a fost extrem de volatilă, astfel încât atenția și eforturile companiei au fost direcționate spre a contracara efectele exagerate ale mișcărilor din piață.
„Ne-am concentrat pe ceea ce știm să livram foarte bine în materie de servicii astfel încât să rămânem un partener de încredere pentru clienții noștri. În materie de investiții, am continuat achiziția de unități intermodale, flota noastră proprie de remorci ajungând la 100 de unități în 2023.
Decizia de a investi în astfel de unități vine în continuarea strategiei noastre de a diversifica soluțiile de logistică verde, construite în jurul diviziei de Intermodal. Eforturile noastre în zona transportului sustenabil numără deja 10 ani în care am construit o echipă profesionistă, am acumulat expertiză și am realizat atât proiecte cu trenuri proprii cât și setupuri spre întreaga Europă.
Intenționăm să continuam investițiile în intermodal și să dezvoltăm un planning eficient care să includă soluții multimodale la nivel european”, explică Anda Draghici, Chief Marketing Officer GOPET România.
Care au fost cele mai mari provocările anului 2023 pentru operatorii de logistică
Pentru ID Logistics cele mai mari provocări în 2023 au fost de alocarea corectă a resurselor.
„Pornirea celor 3 depozite noi a consumat resurse importante fără de care nu am fi putut avea succes. Complexitatea operațiunilor a necesitat implicarea celor mai bine pregătiți colegi din România, dar și ajutor din partea grupului”, a declarat Laura Calistru, Human Resources Director ID Logistics.
În ceea ce privește Ceva Logistics, într-un mediu intens competitiv pentru profesioniștii calificați, recrutarea și reținerea oamenilor talentați au constituit o provocare constantă.
„Eforturile noastre s-au concentrat pe asigurarea rezilienței operaționale și menținerea unei poziții de lider în piața noastră, în ciuda contextului dinamic în care am activat în 2023”, spune Adriana Amancei.
Evoluția pieței de servicii logistice, în 2023. Factorii care au avut cel mai mare impact
Jucătorii din piață spun că piața de servicii logistice a avut o evoluție pozitivă în 2023, însă nu una spectaculoasă, experimentând schimbări semnificative. Totodată, piața a reflectat adaptarea continuă la cerințele mediului global de afaceri.
Reprezentanții ID Logistics precizează că prețurile serviciilor de transport au variat foarte mult, fapt care a generat imagini oarecum false ale volumelor. „Recesiunea din Europa, creșterile prețurilor și a salariilor sunt cei mai importanți factori cu impact asupra pieței”.
Potrivit Adrianei Amancei evoluția rapidă a tehnologiei, modificările în supply-chain-urile globale și o creștere pronunțată a cererii pentru servicii eficiente de logistică au fost doar câteva aspecte care au conturat peisajul în acest sector.
„Toate acestea au impus o presiune sporită pentru dezvoltarea de soluții inovatoare pe ultima sută de metri și optimizarea rețelelor de distribuție pentru a satisface cererea în creștere. În ceea ce privește perspectivele pentru 2024, credem că această tendință de adaptare la tehnologie și la cerințele în schimbare ale consumatorilor va continuă să definească piața serviciilor de logistică”, punctează aceasta.
De asemenea, piața de servicii logistice în 2023 a fost marcată și de scădere a volumelor de mărfuri transportate, iar piață a devenit mult mai volatilă, fiind influențată de diverși factori în proporție mult mai ridicată decât în anii anteriori (tarife la carburant, utilități, inflație), adaugă Viorel Leca, director general Gebrüder Weiss România.
„În plus, proiectele legislative ce impun modificări noi cu efect de creștere a eforturilor administrative, vor crea și un mediu economic mai volatil și vor reduce apetența investitorilor pentru piața din România. Printre aceste proiecte se numără inițiative deja în curs de implementare sau deschise dezbaterilor: sistemele e-transport și e-factură, propunerile privind cota unică, modalitatea de impozitare a întreprinderilor etc.”
Pentru 2024, precizează acesta, va exista cel mai probabil o majorare a costurilor o dată cu implementarea noilor prevederi legislative (salarii, pensii, TVA, impozitare), dacă acestea nu vor fi dublate de măsuri din partea statului care să stimuleze performanța agenților economici.
Totodată, companiile au putut vedea și o încetinire pe toate planurile: consum, producție și investiții.
„Câteva industrii din zona de consum au avut creșteri, însă producția industrială a fost impactată de costurile mari de energie pe debutul anului și nu a recuperat nici pe parcursul lui 2023, fluctuațiile fiind mari. Factorii cu impact puternic au continuat să fie inflația, creșterile de taxe (de drum) și, începând din toamna, probleme de trafic create de lucrările de infrastructură feroviară din Germania”, spune Anda Drăghici.

