Home Industrial #ProfildeManager: Laurenţiu Opincariu, Logistics Manager la Kronospan Sebeș și Kronospan România

#ProfildeManager: Laurenţiu Opincariu, Logistics Manager la Kronospan Sebeș și Kronospan România

#ProfildeManager: Laurenţiu Opincariu, Logistics Manager la Kronospan Sebeș și Kronospan România

Se spune că atunci când o uşă se închide o alta aşteaptă să fie deschisă. atunci când dinamica pieţei în construcţii a început să sufere modificări, la începutul anilor ‘2000, uşa care s-a deschis pentru Laurenţiu Opincariu, actualmente Logistics Manager la Kronspan Sebeș și Kronospan România a fost cea din transporturi şi logistică.

Laurenţiu Opincariu, Logistics Manager la Kronospan Sebeș și Kronospan România

De profesie inginer mecanic, absolvent al Facultăţii de Utilaj Tehnologic Bucureşti, Laurenţiu Opincariu şi-a început cariera în logistică în martie 2001. “Iniţial am lucrat în domeniul construcţiilor şi al ultilajelor de construcţii, însă dinamica pieţei muncii m-a aruncat spre transporturi şi logistică. Un contract pe o perioadă determinată, de 6 luni, în aşteptarea deschiderii altor şantiere de infrastructură, s-a prelungit cu peste 15 ani“ explică acesta. Acum logistica reprezintă un domeniu interesant şi un loc de muncă ce oferă diversitate chiar şi după atâţia ani.

Primul loc de muncă în domeniu a fost unul departe de casă, tocmai pe continentul african, într-un grup de companii de transport şi logistică prezent pe acea piaţă. După o scurtă perioadă de acomodare în Camerun, a activat ca manager de logistică în Benin și Ghana și a revenit ca COO pentru Africa de Vest. “Cea mai importantă lecţie învăţată a fost nu doar una profesională, ci şi una de viaţă. Am învăţat ce înseamnă să fii expat şi ce înseamnă să lucrezi într-o companie multinaţională şi multiculturală. Mai lucrasem cu expaţi în compania precedentă, dar în România. Experienţa a fost foarte complexă şi dificil de expus în câteva cuvinte,” spune Laurenţiu Opincariu.

Ce face un manager de logistică?

“Nu există o definiţie sau un şablon pentru ceea ce face un manager de logistică. Este adevărat că sunt câteva sarcini de lucru valabile pentru toţi managerii de logistică – acoperirea necesarului de transport, optimizarea costurilor de transport, optimizarea timpilor de livrare, etc. – dar responsabilităţile diferă în funcţie de domeniul de activitate pentru care facem logistica. Chiar și în cadrul sectorului de producţie, logistica se diferenţiază în funcţie de domeniul de producţie. În funcţie de tipul de marfă produs şi de volumele de marfă deplasate, avem diverse tipuri de magazinaj, diverse tipuri de vehicule utilizate, diverse tipuri de transport.”

„Provocările sunt multiple. În primul rând mediul de afaceri este din ce în ce mai concurenţial, iar resursele din ce în ce mai puţine şi mai scumpe. Optimizarea costurilor de logistică, care reprezintă o componentă importantă în preţul produsului finit, contribuie la menţinerea pe primul loc în domeniul nostru de activitate. Acesta este un puternic factor motivant“ Laurenţiu Opincariu, Logistics Manager la Kronspan Sebeș și Kronospan România

Ca principale responsabilităţi ce intră în “fişa postului” unui manager/director de logistică în industria în care profesează, aceea a producţiei de plăci din așchii și fibre lemnoase, Laurenţiu Opincariu enumeră: asigurarea mijloacelor de transport necesare activităţii de achiziţii şi vânzări; evidenţa şi controlul costurilor de transport; gestionarea relaţiilor cu furnizorii de transport; gestionarea depozitelor de produse finite şi optimizarea fluxurilor de marfă; optimizarea costurilor şi a timpilor de transport. Pentru un astfel de rol, un profesionist trebuie să posede un cumul de competenţe, pornind de la gestiunea globală de proiecte, planificare de resurse şi costuri, competenţe în gestionarea de bugete şi prognoze, management de echipe operaţionale, să fie proactiv în rezolvarea proiectelor, să aibă spirit de iniţiativă, competenţe de comunicare, dar şi o aplecare către leadership.

Profesionalismul şi spiritul de echipă sunt două dintre cele mai importante atribute de care trebuie să dea dovadă nu doar managerul de logistică, dar şi cei aflaţi în subordinea sa, căci probleme apar în permanenţă, iar principiul după care se ghidează Laurenţiu Opincariu este că “nu se caută responsabili, se caută soluţii!” Şi este nevoie de soluţii atunci când optimizarea gestionării resurselor existente, atât în interior cât şi în exterior sau identificarea de alternative la situaţia problematică din transporturi, sunt parte a provocărilor cotidiene cu care echipa se confruntă.