Home Logistics Depozitare #ProfilDeManager: Mădălina Rusu, Transport Coordinator & CHEP Process Alka Group

#ProfilDeManager: Mădălina Rusu, Transport Coordinator & CHEP Process Alka Group

#ProfilDeManager: Mădălina Rusu, Transport Coordinator & CHEP Process Alka Group

În orice companie, indiferent de specificul de activitate, managerul de transport planifică și coordonează activităţile de transport și distribuţie, menţine relaţia cu furnizorii de transport și cu responsabilii de flotă din propria companie, realizează raportări, dezvoltă noi parteneriate, toate pentru a livra marfa în cel mai scurt timp, la cel mai bun preţ către clientul său.

În lumea logisticii și transporturilor circulă o vorbă celebră, o lecţie pe care o invaţă toţi cei care lucrează în domeniu: “roata camionului se învârte 365 de zile pe an, 24 de ore pe zi.” “Aceasta a fost prima lecţie pe care am invăţat-o. În orice clipă din cele 365 de zile se poate întâmpla ceva, iar rezultatul acelei situaţii neașteptate depinde de decizia pe care o iei și oricând trebuie să fii pregătit să iei o decizie. Și acum, după 14 ani în acest domeniu, lecţia este la fel de valabilă” spune Mădălina Rusu, Transport Coordinator&CHEP Process în cadrul Alka Group. De profesie economist, Mădălina Rusu a făcut primii pași către cariera în logistică și transporturi în 2005. “Iniţial am lucrat în domeniul leasingului, însă dinamica pieţei m-a aruncat spre transporturi și logistică, în managementul deșeurilor. După 6 ani am acceptat provocarea de a lucra în FMCG, mai exact pentru compania Deroni. Activitatea era foarte complexă – de la sosirea materiilor prime, care treceau prin moară și apoi ajungeau în producţie, la ambalare, apoi livrarea către depozitele marilor KA și distribuitori. În 2016 am acceptat o nouă provocare și m-am alăturat echipei ALKA în funcţia de Coordonator Transport&CHEP Process.”

Ce înseamnă să fii Transport Coordinator & CHEP Process?

 Înseamnă să planifici și să execuţi sau, mai simplu spus, să livrezi la timp, dar in acelasi timp sa optimizezi costurile de transport și timpii de livrare. Iar pentru a putea face aceste lucruri trebuie să fii permanent la curent cu ce se întâmplă în domeniu și să ai alături o echipă bine închegată și motivată.

Optimizarea costurilor de transport, optimizarea de procese și costuri în activităţile zilnice reprezintă pentru Mădălina Rusu nu doar sarcini ce intră în atribuţia unui manager de transport, ci și obiective personale. Așa a luat naștere și proiectul CHEP. “Este proiectul meu de suflet. Ce facem? Aducem paleţi CHEP, paleţi albaștri cum sunt cunoscuţi în industrie, în fabrica Alka, apoi livrăm și raportăm. Deși la prima vedere poate părea un proces simplu, de fapt el este foarte amplu și complex și implică o mulţime de pași, de la întocmirea avizelor pentru ridicarea paleţilor necesari în fabrica, la raportările săptămânale, si până la analiza facturii CHEP. Am implementat acest proiect în noiembrie 2017 pentru că majoritatea jucătorilor de pe piaţa din FMCG, respective platformele, restituiau foarte greu paleţii euro. De la jumătatea anului 2018, toate livrările se efectuează pe acest tip de paleţi, iar recuperarea lor intră în sarcina CHEP România” explică Mădălina Rusu.

“Al doilea mare proiect al companiei Alka, în care suntem implicaţi cu toţii, este noua unitate de producţie care se construiește în Parcul Industrial Ploiești. Fabrica ocupă o suprafaţă totală de peste 10.000 mp și va fi alcătuită dintr-o hală de producţie, un depozit de materii prime, un depozit de produs finit, un corp administrativ, local tehnic, dar și un magazin de desfacere cu terasă. Investiţia este una de tip lanţ integrat – de la preluarea materiei prime principale până la desfacerea directă către consumatori. Din cei 11,5 milioane euro, la cât se ridică întreaga investiţie, aproximativ 2,4 milioane euro reprezintă ajutor public nerambursabil prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR)*, iar restul provin din cofinanţare privată. În primă fază, noua facilitate de producţie va crea aproximativ 100 de locuri noi de muncă. De la fabrica din Ploiești, marfa produsă se va transfera în depozitul central din București – 100 de paleţi propriul camion Alka, o achiziţie nouă și cu un transportator închiriat. În primă fază produsele ambalate la Ploiești se vor livra către piaţa internă – IKA, distribuitori, iar ulterior o parte din paleţi vor pleca către export.”

În prezent, echipa logistică Alka este împărţită în cele 7 depozite din ţară (Oradea, Timișoara, Cluj, Focșani, Bacău, Pitești, Ploiești), la care se adaugă depozitul central din Mogoșoaia, locul de unde pleacă marfa către depozitele regionale, platformele de comerţ modern, distributori și către pieţele de export. Flota de livrări Alka însumează 50 de vehicule comerciale în acest moment, intenţia fiind de a crește numărul acestora.

Logistica necesită muncă în echipă

Pentru a face ceea ce face Mădălina și pentru a avea o carieră în logistică în general, comunicarea, disponibilitatea, flexibilitatea sunt aptitudini esenţiale. La acestea se adaugă calităţi umane precum integritatea, corectitudinea, respectful pentru societate, parteneri și clienţi, dedicare și, nu în ultimul rând, munca în echipă. “Fiecare individ are importanţa lui în lanţul de succes, dar credem în munca în echipă, iar echipa este mai mult decât suma valorilor indivizilor.” Și tocmai pentru că logistica nu se poate face de unul singur, lucrul cu oamenii aduce cele mai mari satisfacţii, dar și unele dintre cele mai mari provocări.

“Un manager inteligent înţelege că soluţia pentru succes este să obţină un maximum de performanţă din partea echipei. Acest lucru poate fi o provocare deoarece toţi oamenii sunt diferiţi, au nevoie de niveluri diferite de atenţie. Ceea ce trebuie să faci ca manager este să creezi un mediu care să încurajeze performanţa, ţinând în același timp cont cât mai mult posibil de diferenţele dintre oameni. Unora le place să înceapă ziua devreme și să plece mai devreme, alţii vin mai târziu, dar pleacă seara. Unii așteaptă ca cineva să le spună ce să facă, iar altii lucrează independent. Iar dacă oamenii din echipa mea fac o treabă bună, înseamnă că eu fac o treabă bună” spune Mădălina.

Sfaturi pentru cei aflaţi la început de carieră?

 Mădălina evită să dea sfaturi din simplul motiv că acestea funcţionează doar când știi contextual și ai întreaga imagine de ansamblu. “Să presupunem că eu spun cuiva să muncească mult și să-și urmeze pasiunile, dar acel cineva este în mijlocul deșertului, iar pasiunea lui este înotul. Pe de altă parte tindem să cădem în capcana isteriei legate de succes. Tinerii, și oamenii în general, trebuie să înţeleagă că în spatele unor povești de succes există multă muncă, eșecuri repetate și, uneori, noroc. Le pot spune că toate acţiunile noastre sunt un fel de capital pe care îl adunăm, de la întâlnirile pe care le avem până la energia pe care o direcţionăm către un proiect anume.

“Pentru a avea o carieră de succes trebuie să fii mereu pregătit pentru obstacolele care pot apărea. Capacitatea ta de a rezolva probleme și de a lua decizii bune este măsura adevărată a abilităţilor tale de lider” – Mădălina Rusu, Transport Coordinator & CHEP Process Alka Romania