Home Intermodal UE: Transportul rutier și maritim introduse în sistemul certificatelor de emisii ETS

UE: Transportul rutier și maritim introduse în sistemul certificatelor de emisii ETS

UE: Transportul rutier și maritim introduse în sistemul certificatelor de emisii ETS

Miercuri, 22 iunie 2022, Parlamentul European a votat pentru reformarea Sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) cu 439 de voturi pentru, 157 împotrivă și 32 de abțineri.

În practică, reforma presupune eliminarea treptată mai rapidă a certificatelor cu titlu gratuit pentru industrii și includerea ulterioară a cetățenilor, începând cu 2029, în noul sistem ETS II, creat pentru clădiri și transportul rutier.

Pentru sectorul transporturilor, votul din Parlamentul European înseamnă includerea tuturor modurilor de transport în sistemul ETS și prioritizarea sectoarelor de transport verzi, transportul feroviar fiind favorizat de noua decizie.

Alte reforme incluse în noul sistem ETS sunt:

  • Majorarea obiectivului de reducere a gazelor cu efect de seră până în 2030 de la 61% la 63%;
  • Eliminarea treptată a certificatelor gratuite începând cu 2027 și dispariția acestora până în 2032;
  • Introducerea unui sistem bonus-malus din 2025;
  • Utilizarea veniturile exclusiv pentru politicile climatice în Uniunea Europeană și țările sale membre.

Mai mult, eurodeputații solicită lărgirea domeniului de aplicare și aplicarea mai rapidă a mecanismului Uniunii de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM) pentru a preveni relocarea emisiilor de carbon și pentru a încuraja adoptarea unor obiective mai ambițioase la nivel mondial în domeniul climei, inclusiv prin:

  • Introducerea mai timpurie a CBAM și eliminarea certificatelor gratuite din EU ETS până în 2032;
  • Extinderea domeniului de aplicare pentru a include substanțele chimice organice, plasticul, hidrogenul, amoniacul, precum și emisiile indirecte;
  • O sumă echivalentă veniturilor CBAM ar trebui folosită din bugetul Uniunii Europene pentru a sprijini tranziția verde în țările cel mai puțin dezvoltate;
  • Necesitatea de a înființa o autoritate centralizată pentru EU CBAM.

Impactul pentru transportul rutier de marfă

Decizia de a include și transportul rutier în schema ETS a generat reacții diferite în rândul asociațiilor și organizațiilor de transport.

IRU avertizează că introducerea ETS II pentru sectorul transporturilor rutiere nu este practică și „există riscul foarte real al unei baze de costuri crescute, fără nicio rentabilitate și fără nicio șansă realistă de a trece la vehicule cu emisii zero în curând.”

IRU îndeamnă la introducerea treptată a ETS, aliniată la dezvoltarea tehnologiei și a infrastructurii de încărcare; evitarea taxării/taxării multiple pentru emisiile de CO2; reinvestirea veniturilor obținute din ETS în sectorul transportului rutier pentru a-l ajuta să se decarboneze; și includerea tuturor utilizatorilor de transport rutier, atât cei comerciali, cât și cei privați.

„Dacă punctul de vedere al Parlamentului convinge Consiliul, prevedem un impact dramatic asupra industriei, asupra transportului rutier în general, și un regres major al decarbonizării”, a spus Raluca Marian, Delegat General IRU în Parlamentul European.

„Aceasta este o decizie proastă pe mai multe niveluri: va fi practic imposibil să se facă distincția între vehiculele private și cele utilizate comercial; transportul public va deveni mai scump, ceea ce va duce la o utilizare sporită a mașinilor private și la emisii de CO2; și veniturile ETS din serviciile de transport rutier comercial vor fi insuficiente pentru a finanța investițiile necesare pentru obiectivele stabilite în cadrul planului RePowerEU și pentru a finanța Fondul pentru Climat Social.”

De cealaltă parte, includereaa transportului rutier în schema ETS a fost primită cu brațele deschise de către comunitatea de transport feroviar, acesta fiind unul dintre domeniile avantajate de noul sistem.

„CER salută utilizarea veniturilor ETS pentru a stimula transportul ecologic, inclusiv căile ferate. Conform noilor reguli, cel puțin 10% din veniturile generate din licitarea cotelor vor fi destinate dezvoltării transportului public, în special transportului feroviar de călători și mărfuri ecologic”, a subliniat Comunitatea Europeană a Companiilor Feroviare și de Infrastructură.

Și UIRR s-a declarat pentru introducerea transportului rutier de marfă în sistemul ETS. “Această măsură mult-așteptată va echilibra balanța între rutier și feroviar. CT4EU și UIRR au sprijinit de la început această decizie, iar acum statele memebre UE trebuie să se conformeze,“ au transmis reprezentanții asociației reprezentative pentru transportul combinat de marfă din Europa.

ETS extins și pentru transportul maritim

După cum a solicitat de mai multe ori Parlamentul, ETS va include și transportul maritim. Deputații europeni doresc să acopere 100% din emisiile de pe rutele intra-europene începând cu 2024 și 50% din emisiile de pe rutele extra-europene din și către UE din 2024 până la sfârșitul lui 2026.

Din 2027, emisiile pentru toate rutele ar trebui acoperite 100% cu posibile derogări pentru țările din afara UE, acoperirea putând fi redusă la 50%, în anumite condiții. Deputații europeni doresc, de asemenea, să fie incluse și alte gaze cu efect de seră, pe lângă CO2, cum ar fi oxizii de azot metan. 75% din veniturile generate din licitarea cotelor de emisii pentru transportul maritim vor fi plasate într-un fond oceanic pentru a sprijini tranziția către un sector de transport maritim eficient din punct de vedere energetic și rezistent la schimbările climatice. Parlamentul dorește să includă și incinerarea deșeurilor municipale în sistemul ETS din 2026.

Sistem de bonus-malus

Parlamentul dorește să introducă un sistem de bonus-malus pentru a stimula companiile performante și inovația și pentru a recompensa cele mai eficiente instalații dintr-un sector cu cote suplimentare gratuite. Cei care nu implementează recomandările făcute în auditurile energetice, nu își certifică sistemele energetice sau nu stabilesc un plan de decarbonizare pentru instalațiile lor, vor pierde o parte sau chiar toate cotele gratuite.

 Ce este ETS?

Sistemul UE de comercializare a cotelor de emisii (ETS) are ca scop reducerea emisiilor de CO2 din industrie și a fost introdus inițial în 2005. În contextul Fit for 55, reformarea acestuia este considerată necesară pentru a susține atingerea obiectivelor climatice impuse de către UE.

ETS limitează volumul de gaze cu efect de seră care poate fi emis de diferite industrii energointensive, de producătorii de energie și de companiile aeriene și funcționează pe principiul “poluatorul plătește”.

Certificatele de emisii sunt plafonate la un nivel stabilit de UE, iar întreprinderile fie primesc, fie cumpără certificate individuale. Schema de comercializare a emisiilor obligă companiile să dețină un permis pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit și practic cu cât poluează mai puțin, cu atât plătesc mai puțin. Companiile cumpără permisele prin licitații, iar prețul este influențat de cerere și ofertă.
De asemenea, unele permise sunt alocate gratuit, în special în sectoarele în care există riscul ca întreprinderile să transfere producția în alte părți ale lumii cu constrângeri mai reduse legate de emisii.