Home Automotive Criza de magneziu din China amenință industria auto. Care sunt cauzele?

Criza de magneziu din China amenință industria auto. Care sunt cauzele?

Criza de magneziu din China amenință industria auto. Care sunt cauzele?

După criza microcipurilor, producătorii de autovehicule s-ar putea confrunta cu o nouă criză, cea a lipsei de aluminiu. Motivul pentru această nouă provocare este criza de energie din China, care afectează stocul de magneziu, principala materie primă pentru fabricarea aluminiului.

Aluminiul este un aliaj al magneziului, utilizat pentru producția fiecărei componente a unui autovehicul, de la casete de direcție, la cadrul scaunelor sau orice altă componentă care nu este realizată din piele, plastic, material textile sau oțel.

„Treizeci și cinci la sută din cererea din aval pentru magneziu este pentru autovehicule – deci, dacă se oprește aprovizionarea cu magneziu, întreaga industrie auto va fi forțată să se oprească”, a declarat recent un analist Barclays pentru Financial Times.

China, forțată de criza de energie electrică, a trebuit să închidă 35 din cele 50 de unități de topire a magneziului până la finalul anului. Însă, îngrijorător este faptul că piața chineză deține aproape monopol în alimentarea cu magneziu la nivel mondial, aproximativ 90% din producția acestui metal  provenind din China, mai exact dintr-un singur oraș din regiunea Shaanxi, Yulin. Pentru producerea unei tone de magneziu sunt necesari cel puțin 35-40 MHW, comparativ cu producția de aluminiu de 16 MHW. Și, ceea ce face ca lucrurile să fie și mai dificile, magneziul este un metal extrem de dificil de depozitat, oxidându-se în trei luni.

Reducerea producției de magneziu în China s-a reflectat deja în prețul metalului, costul importurilor de magneziu în Europa crescând deja cu 75% comparativ cu luna trecută, acesta fiind un nivel record al prețului.

Grupuri industriale și asociații de profil precum WV Metalle sau European Aluminium presează UE și guvernele naționale să discute cu guvernul chinez pentru a lua măsuri urgente. Există chiar teama că producția de magneziu va fi redirecționată către industria internă a Chinei.

“Este de așteptat ca stocurile actuale de magneziu din Germania și respectiv din întreaga Europă să fie epuizate până la sfârșitul lunii noiembrie 2021”, a declarat săptămâna aceasta asociația germană a producătorilor de metale, WVM. “Cu un blocaj de aprovizionare de această proporție, pierderile masive de producție reprezintă o amenințare pentru întregul lanț valoric al industriei aluminiului precum automobile, aeronave, construcții, industria ambalajelor “, au adăugat reprezentanții asociației.

“Deficitul actual în aprovizionarea cu magneziu din China a dus deja la prețuri record și probleme la nivel mondial în lanțurile de aprovizionare. Importurile de magneziu disponibile se tranzacționează în prezent la prețuri exorbitante de aproximativ 10.000 – 14.000 USD/m tonă, în creștere de la aproximativ 2.000 USD/m tonă la începutul acestui an, ceea ce face aproape imposibil pentru companiile europene să producă sau să se aprovizioneze materiale care conțin magneziu la un nivel viabil. Se așteaptă ca Europa să rămână fără stocuri de magneziu până la sfârșitul lunii noiembrie, urmând ca apoi companiile să se confrunte cu lipsa componentelor pentru producție, închideri ale fabricilor și pierderea locurilor de muncă,” se arată într-o declarație comună a asociațiilor reprezentative ale industriei European Aluminium, Eurofer, ACEA, Eurometaux, industriAll Europe, ECCA, ESTAL, IMA, EUWA, EuroAlliages, CLEPA și Metals Packaging Europe.

Dependența excesivă a Europei de China pentru această materie primă a făcut ca magneziul să fie trecut pe lista UE de materii prime critice. ..puțin cam târziu și fără soluții alternative, astfel că producătorii europeni de aluminium și cei de autovehicule se găsesc acum în fața unei alte crize majore.

Ce spune despre criza de magneziu unul dintre cei mai mari producători europeni de aluminiu?

Producătorul de aluminiu Hammerer Aluminium Industries a trimis o informare către clienții săi, explicând situația actuală generată de lipsa de magneziu, siliciu sau mangan, ca urmare a reducerii exporturilor de către companiile chineze.

“Acest lucru va avea impact și asupra disponibilității aluminiului, deoarece și această industrie este afectată! Din fericire, în cadrul HAI avem capacități de producție și în afara Chinei, așa că nu suntem complet dependenți de această piață. După decenii fără o strategie europeană de materii prime clară, ne confruntăm acum cu dependențe inacceptabile! Ar trebui să ne învățăm lecțiile și să apreciem mai mult lanțurile de aprovizionare locale – chiar dacă acestea ar putea fi puțin mai scumpe!

În cadrul grupului HAI, securitatea aprovizionării clienților noștri este o prioritate! Ca urmare, avem o abordare foarte locală pentru lanțul nostru de aprovizionare. Datorită acestui fapt, impactul nostru este limitat în principal la magneziu – pur și simplu pentru că aproape 90% este produs în China și nu există o alternativă europeană. Știind acest lucru, avem stocuri de siguranță ridicate pe magneziu pentru a minimiza riscul. Din păcate, magneziul se oxidează rapid, deci există limite în acest sens. Putem garanta însă că până la finalul anului 2021 nu vor exista impedimente în livrarea comenzilor ” declară Rob Van Gils, CEO HAI Group.

Potrivit HAI Group pentru livrările din luna octombrie furnizorii săi au declarat forță majoră și au rupt contractele, astfel că producătorul a fost nevoit să accepte creșteri semnificative ale prețului pentru magneziu, de peste 5 ori chiar, pentru a asigura stocul necesar. Astfel, dacă furnizorii săi din China își vor respecta comenzile, HAI are asigurat magneziul pentru producția din Q1 2022. “Desigur, riscul unor noi invocări de forță majoră este încă foarte mare dacă guvernul chinez prelungește reducerile de energie pentru producătorii de magneziu (acum în vigoare până la sfârșitul acestui an). Îi încurajez pe toți partenerii noștri de afaceri să folosească canalele lor naționale și europene pentru a face lobby pentru a urgenta soluționarea problemei. Fără acțiuni din partea factorilor politici de decizie la cel mai înalt nivel, este foarte puțin probabil ca această situație să se termine cu bine,“ a concluzionat Rob Van Gils.