Interbrands Orbico, pilon al operațiunilor europene 3PL ale grupului Orbico
Grupul Orbico, cel mai mare distribuitor FMCG și Beauty din Europa, prezent în 20 de țări, își consolidează rețeaua operațională în România, dar și poziția de furnizor de servicii logistice integrate.
În România, Grupul Orbico este reprezentat prin compania recent fuzionată, Interbrands Orbico, cu o cifră de afaceri de peste 1 miliard de euro anual și peste 2.200 de angajati.
Interbrands Orbico operează 3 centre de distribuție și 14 locații de cross-dock, care însumează 46.000 mp, respectiv peste 36.000 locații de paleți. Fiecare dintre huburi are zone dedicate pentru serviciile 3PL, compania deservind deja pe plan local clienți externi din industria de înfrumusețare sau a tutunului în calitate de furnizor de servicii logistice.
Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, Piotr Sedziak, Supply Chain Director Orbico Group vorbește despre planurile companiei pentru piața locală, crearea de sinergii între activitățile de distribuție și cele 3PL, investiții în digitalizare și automatizare.
“România este una dintre țările dominante în rețeaua de distribuție a grupului Orbico, iar dacă analizăm piața europeană de logistică, România reprezintă o zonă importantă. Combinând potențialul uriaș al pieței cu resursele semnificative pe care le avem, suntem convinși că putem crea în România un pilon puternic al operațiunilor noastre europene ca furnizor 3PL, oferindu-le valoare clienților noștri.” – Piotr Sedziak, Supply Chain Director Orbico Group
Intermodal&Logistics: Orbico este recunoscută ca fiind o companie de distribuție pentru produse FMCG, cosmetice și de parfumerie. Mai recent, Orbico este prezentă pe piață și ca furnizor de servicii logistice integrate. Care au fost argumentele care au stat la baza acestei strategii?
Piotr Sedziak: Orbico este unul dintre cei mai mari distribuitori din Europa, iar furnizarea de servicii logistice integrate reprezintă deja un segment de business matur pe mai multe piețe unde Orbico activează. Piețele cu cele mai mari volume pe acest segment sunt Croația, Bulgaria, Slovenia, Polonia, Moldova, Ungaria și Bosnia și Herțegovina.
Prin urmare, consolidarea activităților ca furnizor 3PL în România a fost un pas firesc, după integrarea completă a operațiunilor Interbrands și Orbico în România în octombrie 2021. Dispunem de expertiză în gestionarea lanțurilor logistice complexe, cu resurse semnificative în toate piețele unde activăm și capabilități de a crea o nouă linie de business, dincolo de rolul tradițional de companie de distribuție.
Intermodal&Logistics: Care sunt, din perspectiva lanțurilor de aprovizionare, avantajele și dezavantajele de a fi companie de distribuție, dar și furnizor 3PL?
Piotr Sedziak: Cu siguranță, cele mai mari avantaje în îmbinarea rolurilor de furnizor 3PL și companie de distribuție vin din potențialul reducerii anumitor costuri, existente și, astfel, reducerea costului per operațiune pentru ambele tipuri de activități. Rezultatul final este o creștere a profitabilității ambelor segmente de business.
De asemenea, un alt avantaj este faptul că interacțiunea cu clienții interni și externi creează o mai mare rezistență a lanțului de aprovizionare, datorită diverselor adaptări de software, sezonalității complementare sau diferitelor strategii pentru GTM (Go-To-Market).
Aspectul mai puțin atractiv al unei astfel de activități este că atenția trebuie divizată pe mai multe fluxuri, ceea ce necesită o monitorizare constantă a indicatorilor cheie de performanță (KPI) critici și menținerea unui echilibru corect al priorităților între clienții interni și cei externi.
Intermodal&Logistics:Ce tip de companii, din ce industrii pot beneficia de expertiza Orbico ca 3PL? Cine sunt potențialii clienți?
Piotr Sedziak: Suntem deschiși să lucrăm cu diferite tipuri de companii, din varii industrii, dar credem că cea mai mare valoare poate fi creată atunci când ținem seama de: acoperirea geografică (atât la nivel de țară, cât și la nivel regional), baza de date a clienților și specificul produselor.
Astfel, am definit următoarele industrii de bază care ar putea obține cea mai mare profitabilitate din cooperarea cu Grupul Orbico: FMCG, cosmetică, tutun, electronică, e-commerce, modă și alimentară. De asemenea, avem o anumită expertiză în industria băuturilor, lubrifianților, jucăriilor și produselor farmaceutice.
În prezent, lucrăm cu aproape 50 de clienți cheie în calitate de furnizor de logistică, acoperind atât companii bine cunoscute la nivel mondial, cât și jucători regionali sau naționali.
Intermodal&Logistics: Interbrands Orbico și-a relocat recent operațiunile într-un nou depozit în Bacău. Care au fost motivele ce au stat la baza alegerii acestei locații?
Piotr Sedziak: Bacău este o locație strategică în regiune, asigurând acoperire pentru un număr de clienți din această zonă. Interbrands Orbico asigură livrarea în 24/48 de ore de la intervalul orar agreat pentru plasarea comenzilor. Prin urmare, livrarea promisiunilor către clienții noștri necesita prezența noastră fizică în apropierea acestora. Noul depozit din Bacău, cu o capacitate crescută cu 40%, ne ajută la livrăm la timp în regiunea Moldovei pentru clienții pentru care termenele reduse de livrare sunt o prioritate.
De asemenea, lucrăm în prezent la extinderea capacităților logistice în alte regiuni ale țării.
Intermodal&Logistics: În prezent, logistica și lanțurile de aprovizionare necesită automatizare și digitalizare pentru a rămâne competitive. Unde se situează Orbico din această perspectivă a automatizării și digitalizării în cadrul lanțului de aprovizionare și care sunt planurile pentru România?
Piotr Sedziak: Digitalizarea și automatizarea joacă un rol cheie în strategia noastră. În consecință, punem bazele sistemelor software potrivite pentru digitalizarea proceselor. Acest lucru înseamnă dezvoltarea unor instrumente de bază, cum ar fi WMS (Warehouse Management System), TMS (Transport Management System) sau mai avansate, ca de exemplu BI (Business Intelligence) sau RPA (Robotic Process Automation). Toate acestea soluții creează un ecosistem software, menit să simplifice, să optimizeze și să digitalizeze operațiunile. Bineînțeles, la baza oricărei digitalizări și automatizări stau oamenii și procesele, și ne concentrăm cu atenție asupra acestora.
În ceea ce privește automatizarea, în cadrul grupului Orbico am implementat deja soluții automatizate, cum ar fi ADC (Automated Data Capture) pentru gestionarea datelor de bază și scanarea numerelor de serie/lot, sisteme de transfer, pick-by-light, sisteme de carusel/VLM sau sisteme de conveioare și sortare. Prin urmare, considerăm că am atins un nivel destul de avansat de utilizare a soluțiilor automatizate și avem o viziune clară asupra viitorului în ceea ce privește automatizarea.
În România, un anumit grad de automatizare hardware va fi implementat în operațiunile noastre, însă nivelul exact al automatizării trebuie să se potrivească cu planurile de dezvoltare viitoare. Când vorbim de digitalizare, am pornit deja procesul de mult timp, iar odată cu cele mai recente dezvoltări de software, gradul de digitalizare va fi semnificativ mai ridicat comparativ cu standardele pieței locale.
Intermodal&Logistics: În ultimii ani, construirea unor lanțuri de aprovizionare rezistente, adaptate pentru viitor, este obiectivul principal pentru multe companii. Cum vedeți viitorul în supply chain pentru Orbico în calitate de distribuitor și cum poate Orbico, furnizorul 3 PL să ajute clienții externi să își pregătească lanțurile de aprovizionare pentru viitor?
Piotr Sedziak: Planul nostru strategic de logistică se bazează pe cinci piloni: centrarea pe client, eficiență a costurilor, oameni, sustenabilitate și automatizare&digitalizare. Mix-ul acestor obiective strategice duce la realizarea unui lanț de aprovizionare rezistent, eficient din punct de vedere operațional și tehnic. Rețeaua logistică este coloana vertebrală a activității de distribuție și avantajul său competitiv (sau punctul slab). Același lucru este valabil și pentru clienții externi, care au decis să încredințeze operațiunile logistice către Orbico – un partener extern precum Orbico poate contribui la obținerea KPI-urilor așteptate, optimizând constant pentru o eficiență mai mare și niveluri mai bune ale SLA.


