Intermodal Services: investiţii în eficienţă, sustenabilitate și comunitate
Deși transportul intermodal oferă soluţii sustenabile și eficiente, acesta rămâne încă o activitate de nișă în România, unde infrastructura feroviară are numeroase deficienţe și numărul de terminale intermodale raportat la suprafaţa ţării este foarte mic, spune Loredana Schuster, Subsidiary Manager RO & BG Bertschi, companie ce operează și terminalul Intermodal Services de la Ploiești.
În ciuda climatului economic plin de provocări, compania, continuă investiţiile în modernizarea terminalului și eficientizarea activităţilor de transport intermodal, punând accent pe sustenabilitate și implicarea în comunitate.
Terminalul Intermodal Services a realizat investiţii semnificative în 2023, printre care înlocuirea întregului sistem de supraveghere video, urmând ca în prima parte a anului 2024 să fie instalate și panouri fotovoltaice.
Acest demers nu numai că va contribui la îmbunătăţirea eficienţei energetice a terminalului și reducerea cu 20-30% a costurilor cu energia electrică, dar reflectă și angajamentul de sustenabilitate și responsabilitate asumat la nivelul grupului Bertschi.
“Toţi angajaţii, de la șoferi de camioane și operatori de reach stackers, până la angajaţii de birou, beneficiază de traininguri periodice organizate de Departamentul SHEQ din Elveţia. Există un grad ridicat de risc în activitatea pe care o desfășurăm și dacă nu acţionăm cu responsabilitate, consecinţele pot fi din cele mai grave.
Bertschi, care este pionier în transportul intermodal, este în permanentă căutare de strategii menite să crească sustenabilitatea soluţiilor door-to-door pe care le oferă.
Ca promotor al transportului intermodal, și-a indreptat atenţia pe optimizarea primului și ultimului segment al lanţului de aprovizionare, care se desfășoară pe cale rutieră. Astfel, la nivel de grup, Bertschi împreună cu Dow au iniţiat un proiect pilot revoluţionar de transport sustenabil din Ţările de Jos până în Italia, combinând transportul feroviar cu camioanele alimentate cu biocombustibil (HVO).
Echipamentele din terminalele Bertschi sunt înlocuite treptat de echipamente ECO de ultimă generaţie, care consumă mai puţin carburant și automat emit mai puţine emisii de carbon. De un astfel de echipament ne bucurăm și în incinta terminalului Intermodal Services.
În majoritatea locaţiilor Bertschi din Europa au fost implementate panouri fotovoltaice, care nu doar asigură o reducere de costuri, dar și o eficienţă energetică sporită, soarele fiind o resursă inepuizabilă,” explică Loredana Schuster.
CSR – well-being pentru angajaţi și implicare în comunitate
Intermodal Services își asumă o politică activă de responsabilitate socială corporativă (CSR), concentrându-se asupra wellbeing-ului angajaţilor și implicării în comunitate. Crearea unui mediu de lucru plăcut este o prioritate pentru companie, fiind cheia unei productivităţi ridicate și a satisfacţiei angajaţilor.
Prin proiectul de well-being iniţiat în 2023, angajaţii sunt implicaţi într-un proces de gătit sănătos, promovând colaborarea și crearea de preparate culinare deosebite.
Acţiunea crește satisfacţia angajaţilor și le dezvoltă abilităţile de colaborare. În plus, un mediu de lucru plăcut și implicarea în proiecte sociale și de sustenabilitate contribuie la reducerea turnoverului de personal, generând economii semnificative în costurile asociate cu recrutarea, pregătirea și menţinerea angajaţilor.
De asemenea, compania încurajează activităţile sportive, precum alergarea și ciclismul montan, oferind angajaţilor oportunitatea de a se implica și de a promova un stil de viaţă activ și sănătos.
Prima ediţie a proiectului Future Days, iniţiat cu ocazia Zilei Copilului, a permis companiei să se conecteze cu generaţiile viitoare.
“Ne dorim să devină un eveniment recurent, cu ocazia căruia să promovăm în rândul generaţiilor viitoare valorile pe care este construită organizaţia noastră: grija faţă de mediul înconjurător și sustenabilitatea.
Copiii au fost curioși să afle cum ajung mărfurile la clienţii finali, folosind acest mod combinat de transport. Au fost fascinaţi de echipamentele de ridicat, care pot ridica containere de pana la 45 de tone.
Am făcut experimente chimice și ne-am jucat. Evenimentul a fost un real succes! Am mai susţinut un eveniment organizat de Asociaţia Elevilor din Bucuresti și Ilfov care a implicat pictarea cu graffiti a unui tramvai în București cu scopul de a responsabiliza cetăţenii în ceea ce privește poluarea provocată de mașini și promovarea utilizării mijloacelor de transport în comun.
Nu în ultimul rând, un proiect foarte drag, a fost pictarea de către aceiași elevi din liceele din București, a 4 containere fixe din incinta terminalului nostru. Copiii au redat pe fiecare container câte un anotimp, sintetizând esenţa transporturilor: permanenţa,” declară Loredana Schuster.
Volume în scădere în 2023, dar perspective optimiste
În contextul crizei economice care a afectat toate ramurile industriale, dar mai ales industria chimică pe fondul creșterii costurilor energiei electrice, volumele de transport intermodal au scăzut cu 30-40%, raportate la aceeași perioadă din anul precedent, spune Loredana Schuster, rezumând anul 2023 pentru activitatea terminalului, dar și pentru industrie.
“Este dificil să rămâi competitiv și să te lupţi cu transportul rutier, care în ciuda multor dezavantaje (poluarea mediului, congestiile în trafic, riscul de accidente, cantitatea mai mică de marfă ce poată fi transportată) prezintă încă avantajul unui cost mai mic comparativ cu transportul intermodal. În 2023 au fost continuate lucrările de reparaţii pe diverse tronsoane pe care circulă trenurile care deservesc terminalul nostru și au fost situaţii în care practic am fost lăsaţi fără prea multe opţiuni.
Un aspect pozitiv al anului a fost că tractarea și manevrarea trenului operat de Hupac s-a efectuat de către un singur operator feroviar în loc de dou, si anume de către Constantin Grup, ceea ce a condus la optimizarea timpului de tranzit, eliminând astfel timpii generaţi de predarea trenului de la un operator la altul.”
Terminalul Intermodal Services oferă în prezent conexiuni cu Viena și, de acolo, cu restul Europei prin parteneriatul de lungă durată dezvoltat cu Hupac, dar și o conexiune cu Portul Constanţa, prin Rail Container.
“Discutii pentru noi conexiuni sunt, în special pentru a lega Ploiești cu Turcia, dar și Ploiești cu Italia. Terminalul are o poziţie strategică pe harta României, fiind plasat într-o zonă cu un mare potenţial de dezvoltare, datorită accesului la DN72, DN1 si DN1A, precum și la Autostrada A3.
” Cum se vede anul 2024 pentru transportul intermodal și Intermodal Services? “Ultimii ani ne-au dovedit o lipsă de predictibilitate tot mai mare. Știm că acest an nu va fi ușor, dar ne vom adapta cu siguranţă tuturor provocărilor. Creșterea taxelor de drum în Germania, Ungaria și alte state europene va duce la creșterea tarifelor de transport rutier și la eliminarea din piaţă a companiilor necompetitive. Coroborat cu faptul că vedem pe drumurile europene tot mai multe camioane electrice, care nu au autonomia necesară pentru transportul pe distanţe lungi și vor fi utilizate pe prima și ultima milă fluxului de transport, credem că transportul intermodal va cunoaște un avânt faţă de anul 2023.”
Prin prioritizarea transportului intermodal, grupul Bertschi, din care face parte și Intermodal Services, reușește să reducă anual emisiile de CO2 cu 300.000 de tone.