Home Intermodal Echipamente Laurenţiu Horneţ, COSCO ROMANIAN SHIPPING&TRADING: Project cargo este un segment de piaţă ce capătă tot mai mare amploare

Laurenţiu Horneţ, COSCO ROMANIAN SHIPPING&TRADING: Project cargo este un segment de piaţă ce capătă tot mai mare amploare

Laurenţiu Horneţ, COSCO ROMANIAN SHIPPING&TRADING: Project cargo este un segment de piaţă ce capătă tot mai mare amploare

În premieră, cea de-a cincea ediţie a #EECONNECTED, a inclus în acest an un segment special dedicat pieţei de project cargo și bulk. Invitatul special al acestui panel a fost Laurenţiu Horneţ, Operations Manager COSCO ROMANIAN SHIPPING&TRADING, profesionist cu o experienţă bogată în domeniu, care a vorbit nu doar despre provocările pieţei, dar și oportunităţile generate de actualul context.

“Aproape toate zonele de piaţă din transportul maritim și logistică au suferit și suferă în continuare din cauza situaţiei actuale și a multiplelor crize prin care au trecut în ultimii ani. Toate acestea au avut un impact negativ și asupra pieţei de project cargo și break bulk, care încă se mai confruntă cu congestii portuare, dar și lipsă de capacitate de transport. Însă, au apărut și oportunităţi prin faptul că anumite mărfuri dedicate segmentului de transport maritim containerizat au fost rerutate pe partea de transport de marfă generală și project cargo “, a declarat Laurenţiu Horneţ.

Una dintre cele mai mari provocări ale pieţei din acest an a fost nivelul scăzut al Dunării, care corelată cu situaţia din Ucraina, a afectat transportul către hinterland. Capacitatea de transport fluvial redusă și necesitatea imensă de transport în zona Dunării de Jos și Dunării Maritime către Serbia, Ungaria, au dus la crearea de fluctuaţii și volatilităţi în piaţă și la creșteri semnificative ale navlului. “Căutăm soluţii alternative de transport pentru clienţi pe feroviar, rutier pentru a suplini această lipsă. Sperăm ca volatilitatea pieţei să se reducă semnificativ în următoarea perioadă, pentru că cererea este imensă și sunt multe proiecte în derulare, afectate de lipsa capacităţii de transport.”

Sectorul de infrastructură energetică generează cerere crescută de transport

Nevoia acută de modernizare a infrastructurii de transport și energetice a ţărilor din Europa Centrală și de Est reprezintă unul din factorii care au dus la dezvoltarea segmentului project cargo și break bulk în regiunea Mării Negre. “Portul Constanţa este poate chiar cel mai oportun port de tranzit și de transbordare pentru astfel de mărfuri, atât pentru bazinul dunărean, cât și pentru zona Caspică“, a explicat Laurenţiu Horneţ. Sectorul de infrastructură energetică, în special energii regenerabile, generează o mare parte din cererea de transport pe piaţă, reprezentând de altfel principalele tipuri de mărfuri transportate.

“Am dezvoltat proiecte chiar în România pe partea de producţie de resurse energetice verzi. Totodată, există o creștere exponenţială în ultima perioadă pentru echipamente fotovoltaice, dar și pentru ferme eoliene. Flota noastră de nave este adecvată pentru astfel de echipamente, care sunt foarte mari din punct de vedere al gabaritului, și pe de altă parte implică necesităţi de ridicare destul de importante, la care nu toate porturile pot răspunde. În schimb, navele noastre au capacităţi de ridicare de până la 700 tone în tandem.“