Home Intermodal Augustin Muller, Boxline UCL: Portul Constanța, cea mai recentă victimă a conflictului din Ucraina

Augustin Muller, Boxline UCL: Portul Constanța, cea mai recentă victimă a conflictului din Ucraina

Augustin Muller, Boxline UCL: Portul Constanța, cea mai recentă victimă a conflictului din Ucraina

Conflictul din Ucraina generează un efect de cascadă asupra operațiunilor portuare în zona Mării Negre, în special în Portul Constanța, care potrivit lui Augustin Muller, Branch Manager Boxline UCL este cea mai recentă victimă a războiului de la graniță.

Preluând majoritatea containerelor care aveau ca destinație inițială Odessa, portul Constanța se află în prezent în imposibilitatea de a mai putea prelua toate containerele cu destinație România ce se află în acest moment pe navele oceanice.

“Armatorii au început să trimită notificări importatorilor din România că anumite containere care se află pe navele lor în cursa spre Constanța vor fi descărcate în alte porturi din apropiere, cum ar fi portul Pireu sau Said, printre altele. Când vor ajunge acestea din nou în Constanța este o întrebare la care pot răspunde doar armatorii și sperăm să găsească o soluție cât mai curând,” spune Augustin Muller, care precizează că o operațiune de adunare a tuturor containerelor din porturile din zonă cu ajutorul unor nave feeder și aducerea lor în Constanța ar putea dura destul de mult, în funcție de capacitatea și disponibilitățile navale din acest moment, care erau supra-solicitate și în perioada anterioară începerii războiului.

Cât durează eliberarea unui container din Portul Constanța?

Potrivit acestuia, eliberarea containerelor din Portul Constanța poate dura între 7 și 14 zile de la descărcarea containerului de la navă, în funcție de complexitatea operațiunilor. “Un container de grupaj, de exemplu, nu se mai poate deconsolida la un depozit din zona liberă Agigea în mai puțin de 7 zile lucrătoare, fiind necesare atât operațiuni vamale destul de birocratice care necesită mult timp, efort și atenție din partea lucrătorilor vamali și a comisionarilor în procesarea documentelor, cât și operațiuni logistice de manipulare a mărfurilor la depozitele din zona liberă, care erau oricum destul de aglomerate și înainte de această situație.”

Cauzele, explică acesta, sunt în primul rând preluarea odată cu începerea conflictului de către terminalele CSCT și Socep a surplusului de containere ce aveau ca port de descărcare inițial Odessa, și în al doilea rând gradul sporit de încărcare, subdimensionarea operațională și capacitatea limitată de procesare a biroului vamal Agigea. Toate acestea au dus la crearea unui “bottleneck” care îngreunează procesarea containerelor în vederea tranzitului și distribuției mărfurilor în țară sau, și mai important, către Moldova și Ucraina.

“Pe lângă creșterea prețului combustibililor, care a generat deja reacții în lanț de mărire a prețului la transportul rutier de marfă din zona Constanța, “cireașa de pe tort” care vine să completeze acest tablou este capacitatea din ce în ce mai limitată a operatorilor de transport rutier. De altfel, o parte din ei au ales să opereze curse la supra-preț către Moldova sau Ucraina, astfel diminuându-se parcul auto aflat la dispoziția forwarderilor și importatorilor români, ceea ce a dus la creșterea semnificativă a costurilor de distribuție a mărfurilor în țară,” spune Branch Managerul Boxline UCL.