Home Logistics Supply Chain Businessul IB Cargo în continuă dezvoltare

Businessul IB Cargo în continuă dezvoltare

Businessul IB Cargo în continuă dezvoltare

Pentru freight forwarder-ul IB Cargo anul 2015 arată astfel în cifre: 2.070 clienţi, o creștere a cifrei de afaceri de 31%, până la 19 milioane euro, 1.304 tone de marfă expediate pe calea aerului, 3.805 TEU containere pline și 17.500 mc marfă transportată pe cale maritimă, 26.179 transporturi rutiere și 61 de angajaţi. Însă nu cifrele sunt importante, spune Cătălin Putineanu, Managing Director IB Cargo, ci dezvoltarea firească a business-ului, fără presiuni, respectând standardele de calitate impuse și oferindu-le clienţilor exact serviciile de care au nevoie, când au nevoie.

Am stat de vorbă cu Cătălin Putineanu despre provocările unui forwarder în România sau tendinţele în transportul maritim.

Intermodal&Logistics: Care sunt obstacolele cu care se confruntă un freight forwarder în România?

Cătălin Putineanu: Una dintre provocări pentru un freight forwarder în România este încasarea de la client. Noi ne asumăm riscul în totalitate: contractăm containere de la liniile maritime, camioane de la firmele de transport, avioane de la liniile aeriene, contractele sunt ferme, însă noi riscăm să nu mai încasăm de la clienţi. Și în România sunt foarte multe cazuri de companii mai mari sau mai mici care au litigii cu casele de expediţii din acest motiv. Iar dacă intră în insolvenţă sau faliment, dispare orice șansă a forwarder-ului de a mai recupera ceva. Din fericire, noi avem parteneri stabili și clienţi cu care colaborăm de foarte multă vreme. La începutul relaţiei contractuale cu clienţi necunoscuţi, ne facem verificările de rigoare astfel încât să nu avem surprize neplăcute. S-a mai întâmplat să ne confruntăm cu astfel de situaţii, dar din fericire nu este ceva regulat sau foarte des. În general, odată începută o relaţie cu un client, se continua pe termen lung, pentru că nu promitem mai mult decât ceea ce putem face și ne tratăm clienţii ca pe niste parteneri, așa cum și nouă ne place să fim trataţi la rândul nostru când suntem clienţi. Aceasta nu este însă singura provocare. Birocraţia crescută, comunicarea lentă cu instituţiile publice, infrastructura prea puţin dezvoltată sunt obstacole tot atât de importante.

Intermodal&Logistics: Cum a evoluat piaţa pe segmentul de maritim în 2016?

Cătălin Putineanu: Este o piaţă imprevizibilă. Ratele sunt fluctuante și cel mai bine în acest moment funcţionează transporturile spot. Nu ne putem face împreună cu clienţii planuri pentru următoarea perioadă, anul următor și nu putem da un preţ, pentru că nu știm dacă transportul va costa 500 sau 1.000 sau 2.000 de euro sau dacă vom avea cu ce vas să transportăm containerele pe care trebuie să le livrăm și dacă nu va trebui să le transportăm pe cale rutieră până la un alt port unde avem vas. În acest moment preţurile sunt foarte jos, costă mai puţin să aduci din Coreea la grupaj un metru cub de marfă decât să-l transporţi din Constanţa până la Baia Mare. IB Cargo a crescut foarte mult pe segmentul de transport maritim, facem foarte mult grupaj, LCL. Acoperim toată Asia cu containerele noastre, avem console container grupaj cu plecări directe din Shanghai, Ningbo, Hong Kong, Shenzen, Qingdao, Busan, Singapore către Constanţa. Am crescut destul de mult și pe segmentul de containere full la export, și nu neapărat de commodities. În ultima perioadă am avut exporturi de bunuri de larg consum către Middle East: condimente, apă minerală, ceea ce până acum nu am făcut deloc. Piaţa de schimbă constant, iar sarcina noastră este să fim acolo, să anticipăm direcţia de mers și să le oferim clienţilor serviciile de care au nevoie.

Intermodal&Logistics: Nu putem vorbi despre transportul maritim în acest moment fără a menţiona și falimentul Hanjin, una dintre cele mai mari linii maritime din lume. Cum afectează acest eveniment industrial?

Cătălin Putineanu: Nimeni nu știe cu adevărat care este impactul pe termen lung și cât de tare va afecta industria acest eveniment, însă una dintre consecinţele imediate asupra noastră ca și regiune este că vor crește preţurile la transportul aerian și maritim. Producători precum Samsung Electronics sau retailer precum Amazon aveau mii de containere cu produse pe vasele Hanjin. Acele produse au fost deja plătite, sunt blocate, vor trebui să comande altele, pentru că cerere există în continuare, și cum capacitatea de transport maritim a scăzut, toate acele volume vor fi transportate pe aer. Avioanele de marfă și pasageri se vor bloca și va fi nevoie de foarte multe curse charter pentru a duce toată marfa la destinaţie.

Intermodal&Logistics: On board courier este unul dintre serviciile specializate pe care le puneţi la dispoziţia clienţilor și care se bucură de un foarte mare succes, mai ales în rândul clienţilor din industria automotive. Ce alte servicii specializate există în portofoliul IB Cargo?

Cătălin Putineanu: Pe lângă serviciul Courier on board, cel mai rapid serviciu door to door, pentru care există cereri destul de multe, de exemplu în 2015 am avut 244 de expediţii, mai avem și serviciul de full charter. Dacă la On board courier se pot livra cantităţi mici de marfă, 200 pînă la 600 kg în cazuri excepţionale, sunt și cazuri de transporturi urgente cu cantităţi mai mari de marfă: de la 2 paleţi până la 10 tone, maximum livrat de noi. De regulă, clienţii din industria automotive caută acest serviciu, însă oil&gas, fashion, aviaţia sunt alte industrii. În 2015 am avut 45 de zboruri full charter.

Intermodal&Logistics: Cum preconizaţi că se va încheia 2016 pentru IB Cargo și ce v-aţi propus pe mai departe?

Cătălin Putineanu: Din ce observăm până acum vom depăși 20 de milioane cifră de afaceri, dar nu aceasta a fost ţinta noastră. De când am început, în 2008 am fost în creștere, dar nu ne-am propus niciodată o cifră pe care să o atingem. Ceea ce ne dorim este să fim prezenţi pe piaţă, să facem lucrurile cum trebuie, să ne asigurăm că avem oamenii potriviţi, pentru că ceea ce facem noi depinde exclusiv de oameni și fără echipă nu ne putem dezvolta. Dacă vom face ceea ce am făcut și până acum sunt convins că va merge bine în continuare.

Atunci când fiecare oră contează și oprirea unei linii de producţie înseamnă penalităţi și costuri extrem de ridicate, companii din industria automotive, farmaceutică, hi-tech, aviaţie sau oil&gas apelează la serviciile de expediţie rapidă, cum este Courier on board sau curse charter. Timpii totali de tranzit obţinuţi reprezintă cea mai bună carte de vizită în ceea ce privește eficienţa și rapiditatea acestor servicii:

OBC

  • Aichi–Osaka–Otopeni, București – 22 h
  • Fort Wayne – Chicago – Budapesta – Brașov – 25 h
  • Guadalajara – MexicoCity – Budapesta – Timișoara – 26 h
  • Timișoara – Bruxelles – Douai – 10 h
  • Brașov – București Otopeni – Shanghai – Wuxi – 22 h
  • Ploiești – București Otopeni – Paris – Hordain – 7 h

Charter

  • Timișoara – Stuttgart – Rastatt – 7 h
  • București Otopeni – Vatry – Cleon – 11 h
  • Buckinghamshire – Southend – Timișoara – 10 h
  • Otopeni – Bari – Melfi – 10 h
  • Arad – Timișoara – Baden – Baden – Lahr – 7 h