Home Intermodal Gdansk, Gioia Tauro și Bremerhaven -porturile cu cea mai mare creștere în 2025

Gdansk, Gioia Tauro și Bremerhaven -porturile cu cea mai mare creștere în 2025

Gdansk, Gioia Tauro și Bremerhaven -porturile cu cea mai mare creștere în 2025

După o revenire puternică în 2024, în urma unui an 2023 dificil, primele nouă luni ale anului 2025 arată o schimbare a dinamicii de creștere în rândul celor mai mari 15 porturi de containere din UE.

Efectele crizei din Marea Roșie se diminuează în porturile din sudul Europei, care înregistrează un declin al traficului comparativ cu 2024, în timp ce porturile din nord mențin diferite niveluri de creștere, arată raportul trimestrial realizat de economistul Theo Notteboom și Port Economics.

Doar trei porturi au înregistrat creșteri de două cifre: Gdansk conduce cu o creștere impresionantă de 21,7%, impulsionată în mare parte de deschiderea celui mai nou terminal al Baltic Hub.

Gioia Tauro își continuă traiectoria ascendentă, susținută de investițiile și operațiunile constante ale MSC. Bremerhaven depășește 10% creștere și este așteptat să urce de pe locul șapte în 2024 pe locul cinci în clasament până la sfârșitul anului.

Hamburg, aflat în top 3 cele mai mari porturi de containere, a raportat o creștere solidă de 8,4% față de anul precedent. Revenirea traficului în Portul Hamburg vine după ani de performanțe modeste și este atribuită creșterii numărului de escale ale noilor alianțe (în special Gemini) și intrării pe piață a unor operatori străini de terminale.

Scădere a volumelor pentru porturile din Sudul Europei

Patru porturi au înregistrat un declin comparativ cu aceeași perioadă din 2024, iar toate patru sunt porturi sudice care beneficiaseră în 2024 de o creștere a volumelor pe fondul crizei din Marea Roșie: Algeciras, Barcelona, Pireu (Grecia) și Sines (Portugalia). Valencia este, de fapt, singurul port spaniol din clasament care menține trendul ascendent, cu o creștere 3,7%, deși aceasta este mai redusă decât ritmul înregistrat la jumătatea anului. Această tendință îi determină pe statisticieni să previzioneze o scădere pentru Algeciras în clasamentul final din 2025, de pe locul șase în 2024 pe locul șapte. Portul grec Pireu ar coborî, de asemenea, (de pe locul cinci pe locul șase), ambele pierzând teren în fața portului german Bremerhaven.

Și porturile franceze HAROPA și Marsilia au raportat creșteri semnificativ mai reduse comparativ cu performanțele solide din 2024. Portul Genova și-a îmbunătățit creșterea anuală de la 2,9% în 2024 la 5,4% în primele nouă luni din 2025.

Marsilia ar urma să iasă din clasament, pierzând poziția a 15-a, fiind depășită de Las Palmas. Portul din Insulele Canare a înregistrat o creștere solidă de 15,7% în traficul de containere în primele nouă luni ale anului 2025, după un volum manipulat de 1,32 milioane TEU în 2024.

Port Economics estimează că mai multe porturi din UE care nu figurează în top 15 vor depăși 1 milion TEU manipulate în 2025, printre acestea numărându-se Wilhelmshaven, La Spezia, Koper, Klaipeda, Gdynia și Constanța.