Home Automotive Industria auto se restructurează

Industria auto se restructurează

Industria auto se restructurează

Anul 2020 a fost perceput în industria auto ca punctul de start al unei decade în care tehnologii precum conectivitatea, electrificarea, autonomia vor schimba semnificativ conceptul de mobilitate. Și, deși aceste tehnologii evoluează și transformă mobilitatea, industria automotive, la o decadă de la ultima criză, se confruntă cu o nouă provocare majoră.

“Perspectivele pentru 2020 nu sunt optimiste, din cauza pandemiei COVID-19 și a măsurilor luate pentru a controla răspândirea virusului, acestea având un impact uriaș asupra vânzărilor de automobile în următoarele luni” se arată într-un raport al ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Vehicule)

În 2019, activitatea economică în Uniunea Europeană și-a continuat, pentru cel de-al șaptelea an consecutive, trendul ascendent, înregistrând o creștere constantă, dar modestă de 1,5%. Pentru 2020 și 2021, perspectiva economică s-a schimbat dramatic.

Cererea globală, lanțurile de aprovizionare, producția industrială, piața muncii și comerțul internațional au fost grav afectate. Potrivit celor mai recente estimări ale UE, PIB-ul ar urma să se contracte cu 7,4% în 2020, urmând ca în 2021 să crească cu 6,1%, presupunând că pandemia poate fi controlată și să relaxarea măsurilor de prevenție se va putea face treptat.

Producătorii își reconfigurează operațiunile

Criza de pe piața auto determină producătorii de vehicule și furnizorii de componente să își restructureze și reconfigureze producția la nivel global pentru a reduce costurile și a-și consolida operațiunile.

Renault a anunțat că va disponibiliza 15.000 de oameni la nivel global ca parte a planului său de a reduce costurile cu 2 miliarde de euro în următorii trei ani. De asemenea, compania a pus în expectativă planurile de extindere a capacității de producție în România și Mexic și a revizuit planul de producție în următorii ani, de la 4 milioane de vehicule în 2019 la 3,3 milioane până în 2024.

Producătorul nipon Nissan, care a înregistrat pierderi pentru prima dată după 11 ani, a anunțat un plan de transformare a companiei într-o organizație mai mica și mai profitabilă prin reducerea capacității de producție și a costurilor. Potrivit planului Nissan Next, producătorul intenționează să taie aproximativ 2,78 miliarde de dolari în costuri fixe și să își scaleze capacitatea globală de producție de la 7,2 milioane vehicule la 5,4 milioane. Nissan a anunțat că va închide unitățile de producție din Indonezia și Spania și își va reorganiza amprenta de fabricație în SUA. Această reconfigurare va duce la creșterea utilizării fabricilor la 80%, de la 70% în prezent. De asemenea, Nissan își va reduce gama de modele de la 69 la 55. Toate aceste obiective ar urma să fie îndeplinite până la închiderea anului fiscal la 31 martie 2024.

Și BMW AG face reduceri de personal. Compania de află în negocieri cu sindicatele lucrătorilor pentru a acorda compensații și a convinge 5.000 de angajați, din cei aproximativ 130.000, să accepte condițiile de disponibilizare.

Până în 2022, Daimler are în plan să restructureze 1.100 de poziții, iar pe termen lung să își reducă numărul de angajați cu 10.000, incluzând 10% din pozițiile de management la nivel global.

Potrivit presei germane, producătorul de componente ZF Friedrichshafen are în plan să disponibilizeze aproximativ 10% din forța sa de muncă până în 2025, respectiv 15.000 de angajați. Aproximativ jumătate dintre posturile restructurate vor fi în Germania. La finalul anului 2019, compania avea 147.797 de angajați la nivel global.