Home Automotive Norbert Sebesi, KUKA Robotics: Un interes tot mai mare pentru robotizare din partea companiilor românești

Norbert Sebesi, KUKA Robotics: Un interes tot mai mare pentru robotizare din partea companiilor românești

Norbert Sebesi, KUKA Robotics: Un interes tot mai mare pentru robotizare din partea companiilor românești

Din perspectiva lui Norbert Sebesi, Sales Manager România&Bulgaria KUKA Robotics, unul dintre cei mai importanţi producători de roboţi industriali la nivel mondial, România este o piaţă dinamică, în continuă transformare.

Vestea bună este că trendul este unul ascendent și există un interes tot mai mare din partea companiilor producătoare din România de a investi în robotizare.

“Exista o preconcepţie nefundamentată că roboţii și soluţiile de automatizare sunt scumpe. Între timp s-a dovedit că nu este deloc adevărat. De fiecare dată când se face o investiţie, se face și un calcul de rentabilitate. Practic, așa ar trebui să înceapă și orice decizie de automatizare. Remarcăm că în România companiile au înţeles acest lucru, dovadă interesul crescut pentru roboţii industriali. Încercăm să ne sprijinim clienţii cât mai mult cu serviciile noastre pre-vânzare – proiectare vizuală, modelarea fluxului de materiale, optimizarea fluxurilor de lucru, măsurarea timpului ciclului – pentru a avea o imagine cât mai clară asupra rezultatelor pe care le va aduce investiţia lor” explică Norbert Sebesi.

România și Bulgaria – două pieţe cu profil diferit

Cea mai mare cerere și cei mai mulţi utilizatori de roboţi industriali pe piaţa din România, în prezent, sunt reprezentați de companiile din industria automotive: fie producători de vehicule, fie furnizori de rang 1 sau 2. În același timp însă, există un interes crescut pentru automatizare și introducerea roboţilor și în alte tipuri de industrii: industria electronică, alimentară, injecţie mase plastice sau prelucrarea metalelor.

Și mai interesant este faptul că, dacă până acum, investiţiile în automatizare erau realizate, în cea mai mare parte, de către companiile multinaţionale, în ultima perioadă, pe fondul pandemiei, dar nu exclusiv, companiile mici și mijlocii își îndreaptă atenţia către proiecte de automatizare, pentru a-și crește productivitatea și competitivitatea. “Achiziţionarea unui robot înseamnă eficientizarea unui proces. În sectorul IMM-urilor, robotica este tot mai mult o tendinţă, mai ales în zona producţiei, unde potenţialul de automatizare este foarte mare și sunt tot mai  multe companii românești care investesc în robotizare,” afirmă Norbert Sebesi.

În comparaţie cu România, Bulgaria este o piaţă de roboţi second hand mai puternică, producţia în domeniul auto fiind mult mai puţin dezvoltată. Însă, și aici crește cererea pentru roboţi noi, ca și numărul de integratori. KUKA Robotics are în Bulgaria 2 parteneri oficiali și colaborează și cu alte companii pentru diferite proiecte. În România, KUKA Robotics are 5 parteneri oficiali care fac parte din programul internaţional de loialitate KUKA System Partner.

Scepticism nefondat în privinţa roboţilor

Utilizarea roboţilor în diferite aplicaţii și medii de lucru devine tot mai comună. Și odată cu creșterea numărului de roboţi raportat la numărul de angajaţi, regulile de manipulare trebuie respectate cu rigoare.

“Din experienţa mea din ultimii ani, oamenii sunt mai sceptici în privinţa integrării roboţilor în procesele de producţie doar dacă nu lucrează încă cu roboţi. Dacă reușim să trecem de această barieră și implementăm primul proiect, totul devine mai simplu. Odată făcută prima achiziţie și văzute avantajele, companiile devin mult mai deschise. Fiecare echipament care se montează într-o celulă este verificat cu atenţie pentru a ne asigura că este compatibil din toate punctele de vedere. Discutăm despre trei termeni important: cooperare, colaborare si asistare. Astfel, putem stabili cum va interacţiona operatorul cu echipamentele din celulă și că tot procesul se va desfășura în cele mai sigure condiţii.”

“Cu siguranţă, va crește numărul de roboţi în industriile clasice ca cea automotive sau electronică. Industria alimentară și cea a băuturilor cred că sunt două segmente care vor adopta destul de rapid tot mai multe soluţii de automatizare care utilizează roboţi” – Norbert Sebesi, Sales Manager România&Bulgaria KUKA Robotics

Roboţi KUKA populari în România

Unii dintre cei mai solicitaţi roboţi din portofoliul KUKA pe plan local sunt cei din familia KR QUANTEC, fiind utilizaţi cu preponderenţă în industria auto. Recent însă, ca urmare a dezvoltării companiilor antreprenoriale românești și a interesului pentru automatizare, există o cerere și pentru modele mai mici precum KR AGILUS – robot compact cu șase braţe și o sarcină utilă de 6-10 kg și KR CYBERTECH – roboţi de proces specializaţi, pentru manipularea componentelor mici.

Pentru a-și consolida poziţia pe piaţă și a răspunde nevoilor clienţilor, KUKA Robotics urmează să introducă pe piaţă noi produse până la finalul anului 2021.