Home Industrial #ProfilDeManager: Daniel Rusan, Procurement Manager Pehart

#ProfilDeManager: Daniel Rusan, Procurement Manager Pehart

#ProfilDeManager: Daniel Rusan, Procurement Manager Pehart

Atunci când spui Contabilitate și Gestiune Financiară, cu siguranţă gândul te poartă la o muncă de birou și tabele pe hârtie sau în excel pline de cifre, nicidecum la dinamica și agitaţia caracteristice logisticii și supply chain-ului. Dar tocmai faptul că sunt domenii unde KPI-i și cifrele dictează, iar activitatea de optimizare a proceselor nu se încheie niciodată au fost argumentele care l-au convins pe Daniel Rusan, Procurement Manager Pehart Grup că se află la locul potrivit și l-au direcţionat către o carieră în domeniu.

Începuturile sale profesionale au fost în domeniul financiar-contabil într-o mică companie de producţie cu capital italian, după absolvirea Universităţii “1 decembrie 1918” Alba Iulia, Daniel fiind licenţiat atât în Contabilitate și Gestiune Financiară, cât și în Tehnologie Informatică.

„Probabil că nivelul ridicat de implicare în activităţile firmei mi-a oferit șansa de a mă «muta» din birou în secţia de producţie, devenind Responsabilul de Producţie al acestei companii. Am continuat aproximativ 10 ani să activez ca și manager de producţie în același domeniu (materiale electrice).

Experienţa acumulată în gestionarea și optimizarea proceselor de fabricaţie mi-a oferit șansa de a mă transfera la unul din cei mai mari producători de mobilier din ţară, unde am preluat activităţile de management al operaţiunilor pentru una din cele cinci fabrici ale grupului – departament care cuprindea și activitatea de logistică, planificare, gestiunea materialelor și a depozitelor. Trecerea de la acel producător de mobilă la industria hârtiei a venit cumva natural, dar m-a atras foarte mult și deschiderea acestei industrii către pieţele din întreaga lume,” spune Daniel Rusan.

Lecţia de leadership: focus pe dezvoltarea profesională a membrilor echipei

De-a lungul carierei sale de peste 20 de ani, în care a activat în diferite companii și industrii și a deţinut mai multe roluri în producţie, achiziţii și supply chain, Daniel a avut mentori și a primit sfaturi care l-au ajutat să progreseze din punct de vedere profesional și personal. Cel mai important mentor, spune el, a fost proprietarul italian al companiei unde a avut primul loc de muncă după terminarea facultăţii.

“Chiar și acum păstrăm legătura și îmi face plăcere să ascult experienţele lui de viaţă și profesionale. Sfaturi primite? Au fost multe. Dar toate pot fi rezumate într-o singură idee: Tot ceea ce faci, să fie făcut atât de bine încât să funcţioneze, chiar și atunci când tu nu ești. Acest lucru te obligă să cauţi tot timpul soluţiile cele mai bune, și care să fie ușor implementate de către toţi cei implicaţi în acel proces. Și toate acestea să fie făcute cu integritate și implicare.”

De altfel, acestea sunt lucrurile transmise mai departe de către Daniel noilor colegi: integritatea, și implicarea și îmbunătăţirea constantă a experienţei profesionale sunt esenţiale pentru putea crește pe plan profesional. Odată ce aceste condiţii sunt îndeplinite, se vor ivi și oportunităţile de avansare în carieră. Iar în cadrul Pehart se pune un accent important pe îmbunătăţirea continuă, atât a proceselor din cadrul fiecărui departament al companiei printr-un program numit PIP – Pehart Improvement Process, dar și a fiecărui membru al echipei.

“Prin intermediul PIP fiecare angajat poate contribui la dezvoltarea activităţii noastre, aducând în discuţie și analiză orice problemă sau proiect pe care el îl consideră oportun. De la membrii echipei, îmi doresc să deţină așa-zisele hard skills specifice domeniului, reușind astfel o integrare mai rapidă în activitatea departamentului. Dar, după acest moment, ne concentrăm foarte mult pe evaluarea, dezvoltarea și îmbunătăţirea abilităţilor soft ale fiecăruia, acestea fiind foarte importante în dezvoltarea profesională ulterioară. Nu vei putea fi niciodată un bun manager de achiziţii dacă nu îţi dezvolţi abilităţile de leadership, comunicare și adaptabilitate, muncă în echipă și creativitate.”

Ce competenţe trebuie să aibă un bun profesionist în achiziții?

 “Din punctul meu de vedere, cea mai importantă aptitudine este cea privind capacităţile de analiză și evaluare, atât a datelor și proceselor specifice, cât și a gradului de risc aferent unui anumit produs/ serviciu/furnizor. În al doilea rând, foarte importantă este capacitatea de colaborare și abilităţile de comunicare cu toate persoanele cu care interacţionezi. Iar când realizezi că tu ești fereastra prin care compania la care lucrezi, privește lumea, și în același timp ești cel care poartă imaginea companie tale în faţa furnizorilor, aceste două caracteristici profesionale capătă o adevărată importanţă”, este de părere Daniel Rusan.

Proiecte majore pentru departamentul de achiziţii Pehart

Astăzi, din postura de procurement manager al Pehart, unul dintre liderii pieţei de hârtie tissue din România, Daniel, alături de colegii din departamentul pe care îl conduce, gestionează activitatea de achiziţie și aprovizionare a materiilor prime, materialelor și serviciilor necesare atât pentru procesul de producţie, cât și pentru funcţionarea companiei în general. “Gestionăm un număr mediu de peste 1.400 furnizori activi în fiecare an din aproximativ 23 de ţări. Practic, noi trebuie să oferim ce este necesar, la momentul dorit și la cel mai bun nivel de calitate disponibil în acel moment, astfel încât fiecare departament din companie să poată contribui în mod eficient la atingerea obiectivelor generale ale Pehart.”

Merită menţionat și faptul că un element operaţional important al departamentul de achiziţii este și partea de dezvoltare produse și tehnologii noi, întrucât prin prisma parteneriatelor construite cu furnizorii, echipa are acces la multe soluţii inovatoare.

Unul dintre cele mai dragi proiecte la care a luat parte de-a lungul anilor, cu impact personal, dar mai ales la nivel de companie, a fost cel privind crearea unui lanţ logistic care să permită aprovizionarea cu materie primă din cel mai mare terminal european de celuloză, localizat pe coasta Marii Nordului, în Olanda. “Momentul în care a fost încărcată prima barjă fluvială cu destinaţia România mi-a rămas și acum în minte.”

 În 2022, principalele proiecte pe agenda de lucru a lui Daniel Rusan, și implicit a întregii echipe, au fost cele privind securizarea lanţului logistic de aprovizionare, punerea în funcţiune a unei noi linii de fabricaţie produse finite și finalizarea negocierilor pentru încă o linie de fabricaţie care urmează să fie pusă în funcţiune la jumătatea anului viitor. O provocare din punct de vedere logistic în acest an a fost definitivarea tuturor lucrărilor de construcţie pentru refacerea celor 31.000 mp de clădiri ale fabricii din Dej fără a opri producţia.

“Un alt proiect important a fost reorganizarea structurii departamentului de achiziţii, având ca obiectiv îmbunătăţirea activităţii colegilor mei din punct de vedere al gradului lor de încărcare, cât și din punct de vedere al calităţii muncii,” explică Procurement Managerul Pehart.

“Provocarea momentului este securizarea acestui “supply-chain” la nivelul fiecărei părţi componente, lucru care necesită realizarea unei analize de risc profundă și în mod continuu. În ceea ce privește viitorul, cred că cea mai mare provocare va fi capacitatea de a lucra “just in time”, și nu doar în automotive. Fluctuaţiile de preţ vor fi atât de mari încât planificarea stocurilor și identificarea unor soluţii logistice care să îţi permită o reacţie rapidă, vor fi cheia succesului” explică Daniel Rusan, Procurement Manager Pehart

Sustenabilitate cu sens

În ultimii ani, clienţii, investitorii, instituţiile guvernamentale și chiar proprii angajaţi pun o tot mai mare presiune pe companii pentru a pune în aplicare practici de protecţie a mediului și responsabilitate socială. Sustenabilitatea a devenit parte integrantă din strategiile companiilor și o sursă de avantaj competitiv.

În același timp, consideră Daniel Rusan, discuţia despre un produs/serviciu sustenabil poate avea loc doar atunci când toate cele 3 aspecte care o compun – motivaţia economică, responsabilitatea socială și grija faţă de mediu- sunt îndeplinite.

“Compania la care lucrez și-a stabilit prin politicile sale interne, ca pe lângă atingerea obiectivelor economice, să fie urmărite și realizate și obiectivele din politica ESG. Nu vom putea alege niciodată o anumită soluţie sau direcţie fără a fi atenţi la toate aceste aspecte. Tocmai de aceea, orice acţiune pe care o întreprindem trebuie să contribuie la realizarea celor 3 obiective care conlucrează la crearea unei activităţi sustenabile: ­

  • Să aibă o motivaţie economică ce permite atingerea obiectivelor generale stabilite prin bugetele anuale de venituri și cheltuieli ­
  • Să contribuie la atingerea obiectivelor privind reducerea amprentei de carbon (cu cel puţin 50% până în 2030), a celor privind gestionarea responsabilă a deșeurilor și alegerea de materiale și materii prime care să permită reciclarea în totalitate a acestora, crearea și utilizarea de fluxuri specifice economiei circulare; ­
  • Să asigure creșterea impactului social pozitiv în cadrul comunităţilor noastre, al regiunilor și ţării în care activăm. Suntem atenţi și efectuăm audituri sociale inclusiv la furnizorii noștri de materii prime și materiale.