Home Industrii TimoCom: Mai puţine camioane oferite de România pe piaţa europeană de transport

TimoCom: Mai puţine camioane oferite de România pe piaţa europeană de transport

TimoCom: Mai puţine camioane oferite de România pe piaţa europeană de transport

Cu o primă jumătate a anului 2022 marcată de un dezechilibru masiv pe piața europeană de transport, ultimul barometru TimoCom arată o ameliorare în trimestrul al treilea.

Deşi raportul dintre cerere şi ofertă a depășit în continuare pragul de 70:30, curba se stabilizează la nivelul anului 2021. Barometrul de transport TimoCom a înregistrat un total de 41,9 milioane de intrări de marfă în al treilea trimestru al anului 2022, ceea ce corespunde unei creșteri procentuale de 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. În Europa, pe Bursa TimoCom au fost introduse cu 28% mai puține încărcături în trimestrul al treilea decât în trimestrul doi, iar pentru traficul intern din Germania variația a fost chiar de -34%. Motivele sunt legate de perturbarea lanţurilor de aprovizionare din cauza pandemiei Covid-19, dar şi conflictul militar din Ucraina. Ca o consecință directă, prețurile la combustibil și vehicule au crescut masiv și, din cauza inflației ridicate, cererea a scăzut și stocurile au crescut.

Pe termen lung, cea mai mare provocare pentru piaţa de transport este deficitul de şoferi. Doar în Germania, potrivit IRU, în cinci ani va fi o lipsă de 185.000 de şoferi, de trei ori peste nevoia actuală. Efectele se văd în scăderea capacităţii de transport, pe primele nouă luni oferta de transport fiind mai mică cu 24% decât perioada similară din 2021. Iar țările transportatoare, precum România, Polonia şi Ungaria oferă tot mai puţine capacităţi. De la începutul anului, companiile din aceste trei țări au plasat pe piața TIMOCOM în medie cu 8% mai puține spații de încărcare decât în aceeași perioadă a anului 2021. Unul dintre motive, pe lângă creșterea bruscă a costurilor, este chiar lipsa de personal.

Cine crede că vor veni mai mulți profesioniști calificați din străinătate se înșeală”, spune Gunnar Gburek, director Business Affairs TimoCom. „Participanții pe piață trebuie să reacționeze urgent și să reducă ineficiența, cum ar fi rulajele goale și timpii de așteptare la punctele de încărcare și descărcare”.

În trimestrul următor, Gunnar Gburek se așteaptă la o capacitate mai redusă și la creșterea costurilor de transport în toată Europa, excepţie făcând Lituania şi Polonia. Potrivit lui Denis Pasala, director sucursală Polonia, odată cu intrarea în vigoare a Pachetului Mobilitate 1, mulţi transportatori care activau în segmentul de 3,5 tone vor face trecerea către camioane, date fiind modificările pe sectorul expres. Dovadă stă numărul în creştere de înregistrări pe care PZPM – Asociaţia poloneză de autovehicule – îl are, un plus de 34% în august şi 17% în septembrie.