Home Stiri Edvardas Liachovičius, CEO Girteka: Costurile cu transportul rutier de marfă ar putea crește cu până la 35% în Europa

Edvardas Liachovičius, CEO Girteka: Costurile cu transportul rutier de marfă ar putea crește cu până la 35% în Europa

Edvardas Liachovičius, CEO Girteka: Costurile cu transportul rutier de marfă ar putea crește cu până la 35% în Europa

Edvardas Liachovičius, CEO Girteka Group a declarat că deși tarifele de transport rutier în Europa se află la un nivel record, se așteaptă la potențiale creșteri ale costurilor  de 20 până la 35%, și implicit ale tarifelor. 

Într-o actualizare a situației pieței de transport rutier, CEO-ul Girteka a vorbit despre tendințele pieței, problemele cu care se confruntă companiile de transport în prezent și a oferit perspectiva sa despre viitor.

„De-a lungul celor 25 de ani de experiență în industrie ca director executiv, am văzut și experimentat o mulțime de situații diferite în piața de logistică. Cu toate acestea, situația actuală este cu adevărat unică – deși există o cerere uriașă pentru serviciile de transport, industria se confruntă cu dificultăți, deoarece condițiile economice cu adevărat unice sunt prezente în Europa.

Tarifele medii pentru serviciile de transport în Europa au crescut, atingând valori record, însă inflația în continuă creștere și întreruperile pe lanțurile globale de aprovizionare au efecte negative asupra economiilor locale și ar putea duce la creșterea costurilor de transport cu 20 până la 35%. În mod natural, tarifele de transport vor urma această tendință, amenințând bunăstarea transportatorilor și expeditorilor deopotrivă,” a declarat CEO-ul Girteka.

După cum spune Liachovičius, în ciuda regresului temporar din martie 2020, camioanele companiilor de transport rutier de marfă nu s-au oprit de atunci. Acesta subliniază că prețurile medii pentru serviciile de transport în Europa au crescut în mod corespunzător.

“Pe măsură ce economia globală a încercat să se adapteze la fluctuațiile cererii de mărfuri, prețurile pentru cele mai importante materiale au continuat să crească. Aceasta a inclus combustibilul și, pe măsură ce prețul mărfurilor a început să crească, la fel și cheltuielile de exploatare pentru furnizorii de transport.

Consumatorii au cheltuit mai mult ca niciodată în timpul pandemiei, ceea ce a dus la creșterea cererii pentru transporturile FTL, însă transportatorii au trebuit să facă față inflației. Inflația a însemnat creșterea costurilor pentru bunurile de bază pentru toată lumea, inclusiv pentru transportatorii rutieri.”

Costuri de operare tot mai mari, ca urmare a prețului în creștere al combustibililor

Creșterea tarifelor de transport a fost determinată în mod evident de creșterea prețului combustibililor în ultimul an, însă, spune Edvardas Liachovičius, și alte costuri de operare au crescut în mod semnificativ, de la salarii, la costuri administrative sau costurile de mentenanță ale camioanelor și semiremorcilor.

“Mai mult de o cincime din costurile de transport sunt legate de combustibil. Combinând acest lucru cu faptul că prețul carburanților a atins prețuri record de aproximativ 1.500 EUR per 1.000 de litri de combustibil în UE, prețul mediu din zona euro situându-se în jurul a 1.530 EUR la 1.000 de litri de combustibil, costurile de operare au continuat să crească.” Chiar și creșterea prețurilor la gaz a afectat negativ companiile de transport, ducând la creșterea prețului la AdBlue.

Lipsa de resurse, o provocare

Companiile de transport rutier au cunoscut, de asemenea, o creștere a costurilor de exploatare datorită faptului că există o lipsă evidentă de resurse umane și de vehicule. În timp ce Europa s-a confruntat cu o penurie de șoferi maim ult ca niciodată, producătorii de camioane au încercat să producă suficiente camioane pentru furnizorii de transport rutier la nivel global, având în vedere criza de microcipuri existentă la nivel global. Criza semiconductorilor a dus la creșterea prețurilor pentru camioanele noi, și ulterior, și pentru cele uzate.

Toate acestea, spune CEO-ul Girteka, vor duce la creșterea costurilor de transport în viitorul apropiat cu mai mult de 20%.

“Expeditorii, indiferent cât de mari sau mici, au fost nevoiți în contextul pandemic să se adapteze la noua realitate a pieței. Cu toate acestea, ceea ce trebuie luat în considerare este că nici furnizorii de transport rutier de marfă nu sunt imuni la presiunile costurilor, deoarece prețurile în creștere la materiile prime, inclusiv petrolul, afectează și companiile de transport. Combustibilul este un subiect deosebit de sensibil pentru transportatori, reprezentând în medie, peste 20% din costurile operaționale totale pentru o companie de transport rutier de marfă.”

În plus, în 2022 vor intra în vigoare noile prevederi ale pachetului de mobilitate, care vor îmbunătăți condițiile de muncă pentru șoferi, însă vor pune noi presiuni pe companiile de transport. “Deși ar putea duce la prețuri de transport mai mari, Girteka Logistics s-a pregătit pentru schimbări și a luat decizia de a-și extinde prezența în Polonia, permițându-ne să fim mai aproape de clienții noștri prin prezența noastră extinsă în Europa de Vest,” a declarat CEO-ul companiei de transport lituaniene.