Home Intermodal FourKites: Ratele pentru transportul maritim s-ar putea dubla sau tripla pe fondul conflictului din Ucraina

FourKites: Ratele pentru transportul maritim s-ar putea dubla sau tripla pe fondul conflictului din Ucraina

FourKites: Ratele pentru transportul maritim s-ar putea dubla sau tripla pe fondul conflictului din Ucraina

Ratele de transport maritim containerizat s-ar putea dubla sau chiar tripla ca urmare a conflictului din Ucraina, este de părere Glenn Koepke, Vice President, Customer Success al companiei de consultanță în supply chain FourKites.

Potrivit lui Glenn Koepke, FourKites ratele spot la transportul maritim ar putea crește de la 10.000 dolari pentru un container standard de 40’ la 30.000 de dolari. De la debutul pandemiei, costul de transport maritim al containerelor a atins valori record, însă conflictul armat din Ucraina ar putea reprezenta o nouă lovitură pentru lanțurile de aprovizionare globale. Cu toate că industria de transport maritim încă nu a atins vârful de sezon, “companiile se pregătesc pentru volumele de vară, ceea ce va avea un impact major asupra lanțurilor de aprovizionare.”

“Deja, tarifele de transport maritim cresc de 3 până la 4 ori. În urmă cu doi ani, tariful de transport al containerelor din Shanghai către Rotterdam era mai mic de 2.000 USD. În ultimele săptămâni, indexurile au arătat că tarifele spot pentru containere au urcat la 13.000 USD pentru aceeași rută. La scurt timp după invazie, unii expeditori de marfă au primit tarife de 54.000 USD pentru un singur container. Prețurile vor continua să fie volatile. La rândul lor, expeditorii vor muta unele volume pe aerian, cu creșteri similare de preț și volatilitate.”

Invazia Ucrainei de către Rusia a avut un impact major asupra navigației în zona Mării Negre, o rută cheie pentru exporturile de mărfuri vrac și ulei. De la începutului conflictului, mai multe nave au fost reținute sau avariate. Multe nave au fost redirecționate către alte porturi după ce portul Odesa, cel mai mare din Ucraina a fost închis pe 24 februarie, ceea ce a dus la congestia acelor porturi. Potrivit Lloyd List, pe 28 februarie, 211 nave așteptau să traverseze strâmtoarea Kerch, care face legătura între Marea Neagră și Marea Azov.

Într-o declarație pentru The Wall Street Journal, Vincent Clerc, director servicii logistice și maritime al Maersk a spus că “toate huburile din nordul Europei sunt deja destul de aglomerate, și orice mic lucru care duce la întârzierea fluxurilor de marfă va intensifica problema. “

Controale la frontieră și rute de transport

Sancțiunile și controalele la frontieră sporesc birocrația și nevoia de aprobări și vor crea întârzieri semnificative pentru furnizori, afirmă Glenn Koepke.

“În plus, pe măsură ce frontierele se schimbă și se pun în aplicare sancțiuni, vor trebui create rute alternative. Este posibil ca aceste întârzieri să se producă în cascadă în regiune și se vor adăuga kilometrilor parcurși, costurilor cu combustibilul și timpilor de așteptare ale șoferilor. O estimare destul de conservatoare ar fi că întârzierile vor crește de 4 până la 6 ori.

Dacă va avea loc o preluare de către Rusia a Ucrainei, preocuparea pe termen lung este că granițele între Rusia și Europa se vor schimba drastic. Astăzi, granița principală pentru traficul de marfă este cu Polonia și Belarus. La nivel geografic, scenariul cel mai pesimist pune acum Rusia la granița cu Slovacia, Ungaria, România și Moldova. Acest lucru este semnificativ datorită permiselor pe care Rusia le instituie în fiecare an pentru șoferii non-ruși pentru a livra mărfuri în și în afara țării” spune reprezentantul FourKites.