Home Intermodal Ilie Ilea, Director General Marvicon: Este destul de greu să atragem tineri, pentru că este o meserie grea

Ilie Ilea, Director General Marvicon: Este destul de greu să atragem tineri, pentru că este o meserie grea

Ilie Ilea, Director General Marvicon: Este destul de greu să atragem tineri, pentru că este o meserie grea

Deficitul de șoferi care afectează piaţa de transport rutier de marfă, la nivel european și chiar mondial. nu mai este demult o surpriză. În ultimii 15 ani aceasta a reprezentat o problemă recurentă, exacerbată în 2020 și 2021, de contextul pandemic. Cererea de transport în creștere, dar și de închiderea centrelor de pregătire sau a celor de testare au fost factori favorizanți. Astfel, numărul șoferilor tineri intraţi în câmpul muncii în această perioadă a fost foarte mic.

În plus, factori precum îmbătrânirea forței de muncă și lipsa de succes în atragerea de tineri către această profesie din cauza condiţiilor de muncă și a problemelor de imagine a profesiei, afectează  industria. Potrivit unui raport al Transport Intelligence făcut public în august 2021, la nivel european există un deficit de peste 400.000 de șoferi de camion. Ţările cel mai grav afectate sunt Polonia, cu un deficit de peste 123.000 șoferi, Marea Britanie, cu un deficit cuprins între 67.000-70.000 șoferi. Și în Germania în 2020 lipseau între 45.000 și 60.000 șoferi. Și aceste valori se află în continuă creștere. De exemplu, IRU estimează că Germania se va confrunta până în 2027 cu un deficit de 185.000 șoferi. Nici România nu face o excepţie de la acest capitol, penuria de șoferi fiind accentuată și de nivelul de migraţie a forţei de muncă din România. Astfel, potrivit IRU, în 2019 România se confrunta cu un deficit de șoferi de 50%.

O problemă complexă ce necesită soluţii pe măsură

Lipsa șoferilor reprezintă o problemă cu mai multe faţete, care din păcate nu are o soluţie universală. Dacă pe termen scurt, șoferii pot fi atrași de perspectiva financiară, pe termen lung este nevoie de implicare la nivel guvernamental și de o strategie clară. “Este destul de greu să atragem tineri, pentru că este o meserie grea și dură, o meserie în care ești plecat foarte mult timp de acasă și aproape singura motivare pentru alege profesia rămâne partea financiară,” spune Ilie Ilea, Director General Marvicon, companie specializată pe nișa transportului rutier al containerelor maritime, un segment afectat în egală măsură de lipsa de personal. Cu o flotă de 160 de camioane, dintre care 130 dedicate pentru containere, peste 200 de semiremorci și o activitate în expansiune, Marvicon face permanent angajări tocmai pentru a nu se regăsi în situaţia de a ţine camioanele pe dreapta din lipsă de șoferi.

Compania angajează de ani buni șoferi începători, pe care îi pregătește cu ajutorul angajaţilor cu experienţă, aceștia fiind recompensaţi pentru efortul de a pregăti noii colegi. “Șoferii nou-angajaţi care au experienţă au parte de o zi întreagă de training și informare, mai mult pentru a se putea familiariza cu sistemul de lucru al Marvicon. Șoferii începători vor lucre împreună cu șoferi mentori, timp de două-trei luni, până se vor simţi în siguranţă să meargă singuri. Anual pregătim în jur de 90-100 de șoferi. Facem promovare pe reţelele sociale sau în diverse reviste și ziare, locale sau naţionale, reușind astfel să atragem forţa de muncă,” explică directorul general Marvicon.

Cunoașterea unei limbi străine, un atuu pentru șoferii care transportă containere

Deși un șofer care transportă containere nu are nevoie de competenţe suplimentare faţă de cei care fac transport cu prelate sau semiremorci frigorfice, cunoasterea unei limbi de circulație internaţională este un mare avantaj, pentru că la intrarea în porturi aceștia trebuie să dea teste de securitate. În cazul Marvicon, cele mai multe plecări au loc din Portul Antwerp din Belgia, dar și din Rotterdam, Olanda către destinaţii din Franţa și Germania. În plus, șoferii se pot baza constant pe o echipă de dispeceri care vorbesc limba rusă, engleză, franceza, germana, maghiara şi română și care le poate oferi asistenţă atunci când au nevoie. Iar aplicaţiile și sistemele informatice utilizate în cadrul companiei, intuitive și ușor de folosit, cu meniu în limba română, vin și ele să simplifice sarcina șoferilor.

Pentru Marvicon ca și companie, o soluţie în acest moment este angajarea de șoferi extracomunitari – o soluţie complicată, în care statul nu ne ajută deloc. În ceea ce privește atragerea de tineri către această meserie, consider că ar trebui reînfiinţate școlile profesionale. În acest fel, companiile de transport ar putea încheia parteneriate cu școlile profesionale și toată lumea ar avea de câștigat – Ilie Ilea Director General Marvicon.