Home Companii Investiţiile în sistemele de software pentru logistică asigură avantajul competitiv

Investiţiile în sistemele de software pentru logistică asigură avantajul competitiv

Investiţiile în sistemele de software pentru logistică asigură avantajul competitiv

Timpii de livrare tot mai scurţi și preţul produselor rămân factori importanţi pentru păstrarea avantajului competitiv al companiilor, dar în același timp comportamentul de cumpărare mereu în schimbare al consumatorilor pune presiune pe operaţiunile logistice. În acest context cererea de sisteme pentru managementul supply chain-ului se află pe un trend crescător.

Senior Software și-a dublat în 2015 numărul de noi proiecte pe zona de supply chain, acestea vizând nu doar implementări de WMS, ci și soluţii avansate de Inventory Optimisation și TMS, pentru planificarea și optimizarea stocurilor, respectiv a rutelor de transport. Printre proiectele de succes ale companiei în 2015 se numără implementarea soluţiei SeniorWMS la Life Logistics, a sistemelor SeniorWMS și SeniorInventory la Secom, a sistemului de management al stocurilor SeniorInventory la Medica M3 sau a soluţiei TMS pentru planificarea rutelor la grupul de distribuţie ETA. „În majoritatea cazurilor, clienţii nu își mai doresc doar o simplă monitorizare și automatizare a proceselor logistice, ci caută instrumente extrem de specializate, dar în același timp foarte flexibile, pentru a le putea adapta și ajusta din mers la particularităţile business-ului propriu și la cerinţele variate, în continuă schimbare ale partenerilor lor”, afirmă Daniel Toma, Director General Senior Software.

Logistica este un segment în plină dezvoltare, majoritatea companiilor furnizoare de servicii logistice și de transport încheind anul cu afaceri pe plus, o contribuţie semnificativă în obţinerea acestor rezultate având o creșterea cu 9% a consumului și dezvoltarea unor industrii precum comerţul online, industria FMCG, de componente electronice sau automotive. „Pentru anul 2016, premisele sunt foarte bune, investiţiile anunţate în spaţii logistice fiind importante. Deja mari nume din industria alimentară și industria farmaceutică au dat drumul investiţiilor de achiziţionare sau construcţie de spaţii logistice. Acest lucru va antrena, cu siguranţă, o creștere a cererii de soluţii informatice dedicate segmentului logistic. În ceea ce ne privește, am remarcat o creștere semnificativă a cererii de soluţii IT dedicate segmentului de logistică și estimăm o creștere a cifrei de afaceri de 20% pentru anul în curs”, explică  Tiberiu Pfiszter, CTO WiSoft, furnizor al primei aplicaţii WMS bazată pe infrastructură cloud.

 

În 2015, peste 90% din cifra de afaceri de 49,3 milioane lei a Smart ID Dynamics a fost realizată cu companii românești și multinaţionale, care au realizat investiţii în retehnologizare, extinderi ale liniilor de producţie și proiecte importante pe zona de mobilitate şi automatizări industriale. „Am reuşit anul trecut să creştem numărul de clienţi noi cu un procent de 30%, am extins colaborarea cu clienţii existenţi pe soluţiile deja implementate şi pe furnizarea de servicii profesionale cu valoare adăugată”, declară Daniel Boangiu, Managing Partner Smart ID Dynamics. Strategia de dezvoltare a companiei are ca focus principal furnizarea de servicii şi soluţii pentru automatizarea proceselor de business, prin introducerea soluţiilor mobile de tip enterprise în procesele core business, industrial IoT şi automatizări industriale. Soluţiile oferite au fost concentrate pe verticalele Utilităţi, Producţie, Transport şi Logistică, Curierat şi Retail.

Ștefan Nedeluș, General Manager WindSoft, companie ce oferă soluţii software dedicate transportatorilor, remarcă o mai mare deschidere a pieţei pentru sistemele informatice performante care le oferă clienţilor posibilitatea de a-și organiza mai eficient activitatea. „Îmbucurător este faptul că piaţa se regăsește pe o pantă ascendentă a dezvoltării și odată cu aceasta și nevoile lor sunt diversificate, dinamizate și foarte specifice în materie de sisteme software. Acest lucru îi determină să se orienteze către sisteme software dedicate care au capacitatea de a satisface nevoile lor în cel mai mic detaliu”.

analiza sisteme integrate intralogistica Intermodal&Logistic (1)

 

Distanţa de la fișele de magazie la sisteme logistice complet integrate

Deși vorbim de o piaţă tot mai dinamică, mai sunt lucruri de făcut în direcţia educării clienţilor. Alegerea unui sistem de management al supply chainului nu este o decizie care ar trebui făcută doar plecând de la costul redus de implementare, ci de la nevoia reală și pe baza unui plan de dezvoltare a businessului pe termen mediu și/sau lung, astfel încât clientul să aibă siguranţa că acel sistem va corespunde și nevoilor sale viitoare. Astfel, orice implementare aduce o nouă provocare pentru furnizorul de soft.

Provocările intervin în primul rând în cazul companiilor care nu au utilizat anterior un sistem specializat de tip SCM și în care există o nevoie reală de transfer de cunoștinţe, de bune practici și de exemple concrete prin care oamenii, utilizatorii aplicaţiei, să se dezvolte profesional și să lucreze mai eficient. „În aceste cazuri, pentru companie, implementarea unui astfel de sistem devine o oportunitate pentru o mai bună organizare, pentru optimizarea proceselor și procedurilor interne”, spune Daniel Toma, Director General Senior Software. „De asemenea, mai sunt cazuri în care compania a trecut deja printr-o implementare de software cu un alt furnizor, dar proiectul a eșuat. În aceste situaţii este imperativ, pentru succesul proiectului, să reconstruim încrederea în tehnologie, în sistemele informatice, în echipă și, nu în ultimul rând, în beneficiile utilizării sistemului”, continuă acesta.

Cristian Orvas, Director Vânzări SSI Schaefer SRL, consideră că una dintre provocări este lupta de convingere pe care furnizorii de sisteme software pentru logistică și sisteme automatizate integrate trebuie să le ducă cu managementul companiilor autohtone, care nu vede avantajele implementării de sisteme complexe saucare aleg să investească luând în calcul doar preţul sistemului și nu beneficiile pe care le oferă utilzatorilor. „Un WMS cum este WAMAS de exemplu, îţi oferă o imagine completă asupra tuturor mișcărilor din depozit, începând de la zona de materii prime și până în momentul în care produsul pleacă din depozit către client și o trasabilitate a tuturor etapelor, de la intrare până la ieșire și, din păcate, sunt companii românești care nu văd avantajele. Mă refer la clienţi din anumite zone de producţie care necesită multă muncă de convingere. Beneficiul major al soluţiei oferite de SSI SCHÄFER, WAMAS nu vine din reducerea de personal ci din administrarea optimă a business-ului, mai ales într-o zonă de producţie alimente, de exemplu. Oferă o imagine generală de business asupra vitezei de rotaţie a stocurilor, a vandabilităţii unor produse, sezonalităţii, ceea ce se poate transforma într-un avantaj competitiv pentru client.  Unul dintre elementele importante pe care clienţii îl trec cu vederea în mod constant este că nu gândesc în perspectivă. De cele mai multe ori vor să facă o implementare de WMS pe activitatea din prezent, fără a se gândi la cum va evolua business-ul peste 4-5 ani. Optează pentru un caiet de sarcini sumar, iar apoi constată că apar diverse probleme și identifică alte nevoi, iar orice dezvoltare de soft ulterioară costă, fără să mai luăm în calcul și partea de hardware. Și ceea ce aparent reprezintă o soluţie ieftină, ajunge să coste mai mult decât una care are un preţ iniţial mai mare, dar acoperă nevoile clientului în totalitate. Și pentru a-i identifica toate nevoile este necesar de o cunoaștere în detaliu a business-ului, a proceselor. De aceea noi petrecem 2-3 săptămâni doar pentru a analiza specificul activităţii clientului și a realiza un caiet de sarcini complet”.

Tiberiu Pfiszter, CTO WiSoft spune că cele mai mari provocări constau în gradul de implicare a clientului în derularea proiectului și de rezistenţa la schimbare. „De obicei clientul își dorește ca soluţia să vină «de-a gata» fără prea mari eforturi din partea sa. Abordarea noastră constăîn a-i explica avantajele implicării active: durata mai redusă de implementare și familiarizarea sa cu aplicaţia, care îl va ajuta să o utilizeze mai ușor după ce aceasta va fi implementată”. Totuși, există anumite categorii de clienţi care încep să înţeleagă foarte bine importanţa eliminării timpilor morţi din procesele lor de business, ceea ce îi face să ceară soluţii personalizate, mulate exact pe cerinţe extrem de specifice. „În România vorbim deja despre o piaţă dinamică, ceea ce înseamnă că oricând pe parcursul procesului de implementare pot apărea cereri noi din partea clienţilor, de aceea atenţia sporită la core  business-ul clienţilor, care se traduce printr-un timp de răspuns diminuat și rezolvarea promptă a cerinţelor este evidentă”, spune Daniel Boangiu, Managing  Partner Smart ID Dynamics. Pentru industria de transport, cea mai mare provocare în implementarea sistemelor este determinată de reticenţa utilizatorilor de a folosi sistemul. „Când ai un număr mare de utilizatori este dificil să gestionezi modul în care dorești ca aceștia să se adapteze la noua soluţie. Poate că managementul își dorește și vede cu adevărat importanţa unui astfel de sistem, însă dacă utilizatorul nu este pregătit să înţeleagă cât de important este inclusiv pentru el și cât de mult îi ușurează munca, poate deveni o piedică în implementare. De fiecare dată echipa de implementare în etapa de instalare și training se asigură că fiecare utilizator este instruit și că și-a însușit modul de utilizare”, spune Ștefan Nedeluș.

analiza sisteme integrate intralogistica Intermodal&Logistic (3)

Retailerii online au nevoie de soluţii atent definite

Estimările principalilor jucători din comerţul online din România arată pentru 2015 un salt al pieţei de comercializare a produselor fizice online de la 1,1 miliarde euro în 2014 la 1,4 miliarde euro în 2015, existând voci care consideră că această valoare este mai apropiată de 1,5 miliarde de euro. Potrivit unui raport Gpec, din cele 11 milioane de utilizatori de Internet, 6,7 milioane au făcut cel puţin o dată cumpărături online. Majoritatea preferă să folosească desktop-ul atunci când cumpără online, dar Mobile-ul a crescut spectaculos în 2015, iar trend-ul se află în creștere în acest an și anii următori. Astfel, în ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile. 1,4 milioane de români au cumpărat online prin intermediul unui dispozitiv mobil, iar aprox. 850.000 prin intermediul unei aplicaţii mobile.

Vânzarea online are anumite particularităţi pe care nu orice sistem informatic le poate gestiona, de la sincronizarea în timp real a stocurilor sau a preţurilor între ERP/CRM și portalul de e-commerce, oferirea de servicii de tip împachetare cadouri sau same day delivery, până la funcţii de drop-shipping, integrări cu sistemele partenerilor, cu portaluri de tip marketplace și altele. De exemplu, în acest moment SeniorERP este deja integrat cu marketplace-ul emag.ro, tocmai pentru a răspunde necesităţilor clienţilor pentru soluţii eficiente de lansare rapidă și promovare a produselor lor. O altă condiţie esenţială soluţiilor software de tip SCM/ERP/CRM destinate zonei de e-commerce este integrarea cât mai completă și dinamică cu portalul de e-commerce. Această integrare asigură, între altele, transferul în timp real al informaţiilor despre clienţi, preţuri, stocuri, facturi, comenzi, precum și trasabilitatea completă a produselor. Tiberiu Pfiszter consideră că nu se poate vorbi de retail online fără a se vorbi de e-fulfillment, cea mai eficientă metodă de a vinde online. Frisbo, prima platformă de e-fulfillment din România folosește deja soluţiile WiSoft dedicate acestui segment, care include inclusiv metode tarifare specifice pentru acest tip de operatori. „Piaţa de fulfillment din România este abia la început, din acest motiv cererea de soluţii nu este mare. Ne permitem însă să prognozăm o creștere pentru următorii ani”. Eficientizarea operaţiunilor care ţin de livrarea până la ușa clientului este un alt element caracteristic extrem de important al comerţului online. Și pe acest segment cerinţele și nevoile sunt variate. „Până acum am realizat soluţii de transport al coletelor, ce constau în preluarea şi manipularea coletelor în zona de procesare, solutii de track & trace pentru managementul activităţii de curierat, am implementat soluţii POD (proof of delivery) şi soluţii de warehouse management pentru automatizarea proceselor logistice. Numărul clienţilor pe acest segment a înregistrat o creștere de până la 40%”, explică Managing Partnerul Smart ID Dynamics.

« Un WMS performant integrat cu o soluţie automatizată este indispensabil în zona de B2C, unde toate lucrurile trebuie să se întâmple în timp real. În ultima perioadă am avut tot mai multe solicitări de sisteme software integrate cu soluţii automatizate. Este un trend în creștere și care se va menţine. Concurenţa este mare pe acest segment, iar diferenţa aici o face de cele mai multe ori nu preţul produsului ci timpul de livrare. Cu cât comerciantul este capabil să localizeze marfa în depozit într-un timp cât mai scurt – face picking cât mai rapid și apoi o trimite într-o zonă de livrare – cu atât viteza de lucru este mai mare, iar produsul ajunge la client într-un timp cât mai scurt. Și zona de distribuţie piese auto este o piaţă foarte activă, unde capacitatea de a face aprovizionarea cu piese Just in Time va deveni vitală. » Cristian Orvas Director Vânzări SSI Schaefer SRL

« Viitorul aparţine soluţiilor flexibile și eficiente din punct de vedere al costurilor de exploatare. În plus, dacă ne referim la logistică, companiile vor avea tot mai multă nevoie de soluţii care să le permită administrarea centralizată a întregii reţele de distribuţie/ depozitare, administrare atât a operaţiunilor cât și a stocurilor. » Tiberiu Pfiszter, CTO WiSoft

« Am constatat  o intensificare a cererii  pe segmentul de  e-commerce, deoarece este o piaţă atractivă și cu potenţial de dezvoltare, fiind accesată de către tot mai multe companii. Pe lângă numărul tot mai mare de start-up-uri orientate 100% pe online, observăm un interes în continuă creștere în zona retailerilor tradiţionali, dornici să acceseze această piaţă. » Daniel Toma, Director General Senior Software

« Trendul duce clar spre Industria 4.0, spre Internet of Things – tot ce presupune colectarea și analiza datelor colectate în timp real, ceea ce duce la eficientizarea activităţilor la orice nivel. » Daniel Boangiu, Managing Partner  Smart ID Dynamics

« La fel ca industria de transport care devine din ce in ce mai specializată și nișată astfel și companiile software vor deveni din ce în ce mai specializate, și probabil fiecare companie caută soluţii inovatoare adaptate dinamicii industriei. » Ștefan Nedeluș, General Manager WindSoft

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In