Home Logistics Comerț international Startup-uri în România care schimbă fața logisticii

Startup-uri în România care schimbă fața logisticii

Startup-uri în România care schimbă fața logisticii

Mai mult ca oricând, devine tot mai clar faptul că industria de logistică pe întregul său lanț valoric – de la freight forwarding, transport pe distanțe lungi, depozitare, logistică integrată, soluții de ambalare, livrările pe ultima milă- trece printr-o transformare digitală, tehnologică, de procese și are nevoie de tot mai multă inovație.

Iar companii tinere, agile, start-up-uri valorifică numărul mare de tranzacții și volumele impresionante de date generate de jucătorii din logistică pentru a dezvolta gama de soluții bazate pe tehnologii. Potrivit unei statistici a Oliver Wayman, în 2017, la fiecare 5 zile lua naștere un startup în logistică. Numărul acestora crește și nu toate supraviețuiesc. De fapt foarte puține o fac! Însă cele care au succes, se transformă în competitori  serioși pentru jucătorii cu vechime în această industrie, care, pe alocuri, se dovedește rezistentă la schimbare.

După ce decade la rând, logistica a fost dominată de nume precum UPS, DHL, FedEX, astăzi nume precum Flexe, Freightos, Xeneta, InstaFreight, FlexPort, Magazino, Shippo, ca să numim doar câteva, au sfidat normele și procesele logistice.

Peisajul startup-urilor în logistică în Europa Centrală și de Est

O discuție cu Aleksander Kupryjaniuk, Innovation Project Manager FM Logistic

FM Logistic a lansat recent FM Open Lab, un incubator pentru startup-urile din Europa Centrală și de Est, ce se derulează inițial în Cehia, Polonia și Slovacia și care urmează să fie extins și în alte locații în care FM Logistic operează. Programul este destinate tuturor antreprenorilor la început de drum în domeniul logisticii urbane, transportului în viitor, robotică și automatizare, blockchain, valorificarea datelor sau green logistics și este construit pe principiul win-win.

“Prin sprijinirea afacerilor tinere, ne dorim ca produsul sau serviciul lor final să întrunească standardele de calitate ridicate ale FM Logistic. Credem că pe această piață acesta este un criteriu care confirm legimitatea unei afaceri și va contribui la o dezvoltare și mai rapidă a startupului. FM Open Lab este o șansă FM Logistic de a accesa tehnologia într-un stadiu timpuriu pentru a construit un avantaj competitiv. Avem deja un exemplu în cadrul companiei: construcția de drone și sisteme software pentru managementul inventarului în depozit. Proiectul a avut loc împreună cu un startup în una din locațiile noastre și este implementat în rețeaua globală a FM logistic în prezent,” spune Aleksander Kupryjaniuk.

Dacă instituțiile financiare și companiile de retail își bazează strategiile de dezvoltare pe identificarea de noi tehnologii și inovații pentru a-și construit avantajul competitive în piață, pe piața de logistică există un potential uriaș, este de părere Aleksander. Cele mai multe startup-uri se găsesc în SUA, China sau Israel, un există programe de accelerare chiar în grădinițe.

“În CEE așteptăm de ani un progres al pieței de venture capital. În comunitatea de business, discuțiile despre accelerarea startup-urilor a început în 2010, pe când în Israel, de exemplu, există programe încă de la grădiniță. Pe de o parte aceasta arată o breșă în abordarea de creare și susținere a inovației de la vârste fragede, și pe de altă parte, arată potențialul încă neaccesat din Europa Centrală și de Est. Principalul motiv a fost lipsa de finanțare, dar putem spune că în 2019 s-a realizat un progres important – investițiile totale doar în startup-urile din Polonia a fost de peste 230 milioane euro (1 miliard PLN). Se preconizează că în următorii ani interesul marilor fonduri private va crește. Piața de startup-uri din CEE se dezvoltă, iar disponibilitatea de finanțări pentru a înființa astfel de companii va convinge tot mai mulți oameni indeciși.

Și, cel mai important: cu o combinație de oameni extrem de motivați, o industrie logistică bine dezvoltată în CEE, disponibilitatea de sume substanțiale pentru a înființa un startup și o nișă de inovații în logistică, reprezintă o configurație unică. Deschide ușa către crearea de noi unități de business și acordă prioritate accesului la tehnologie. Cine stie, poate atunci când le vom da o șansă unor mici antreprenori, această inițiativă va schimba fața logisticii!”

Cine sunt startup-urile din România din logistică și supply chain și ce soluții oferă?

R-CREATE aduce în România primul ambalaj returnabil pentru e-commerce

R-CREATE este un concept dezvoltat chiar în România.  Startup-ul propune primul ambalaj returnabil pentru e-commerce de pe piață.

“Conceptul R-CREATE s-a născut într-un grup de lucru în care încercam să creăm soluții practice de economie circulară la probleme reale de sustenabilitate.  Zona de economie circulară este extrem de interesantă, pentru că oferă soluții ingenioase prin care eficiența crește și implicit produsele și serviciile oferite sunt competitive cu cele realizate într-o economie tradițională, liniară, cum sunt majoritatea de pe piață.  În zona de online, astfel de soluții sunt extrem de necesare, având în vedere creșterea explozivă și implicit și daunele colaterale cauzate mediului” spune Linda Vasilescu, Co-Fondator R-CREATE.

Soluția a fost testată cu succes într-un test pilot în București, împreună cu Sinapseria, primul curier pe bicicletă. În cadrul acestui pilot, prin utilizarea ambalajelor returnabile R-CREATE au fost salvate peste 1.200 de ambalaje de unică folosință. De asemenea, în perioada 20 mai-2 iunie, startup-ul a derulat un alt test, împreună cu FAN Courier, Sinapseria și Cărturești.

R-CREATE mai organizează teste și cu alte magazine online mari de pe piață, scopul fiind de a observa viabilitatea conceptului pe fiecare verticală: rată de adopție, eficiență operațională și fluiditatea fluxurilor de curierat.

Share IT Smart – consultanță și soluții SaaS pentru managentul lanțului de aprovizionare

Sharet IT Smart este o companie românească ce furnizează servicii integrate de consultanță și training, lean management și soluții Software as a Service (SaaS) pentru producătorii din diferite sectoare industriale. Echipa este formată din consultanți cu o experiență profesională îndelungată în domeniu.

“În calitate de consultanți în logistică și leam management ajutăm companiile să-și îmbunătățească serviciile logistice operaționale și să-și dezvolte soluții rentabile pentru supply chain, depozite, manipularea materialelor și distribuție“ spun reprezentanții companiei.

Ca și furnizor de soluții Saas și dezvoltator de aplicații software, compania este specializată în proiectarea de aplicații în cloud. Din portofoliul companiei fac parte soluții precum QCLOT (Logical Organized Transport), ETPlan – Employee Transportation Plan, Q-Time, QC-act sau UdeconX – urban decontamination system.

Compania are deja clienți precum Roki, Mahle Componente de Motor, Lean Performance, Filtration Group, Kimball Electronics, Fincantieri, Soehnerr, Swoboda Technologies, Faist Light Metals, Yazaki, Joyson Safety Systems.

“Pentru a avea succes, un startup are nevoie de strategie clară pe termen mediu și lung, capacitate de a aborda flexibil acțiunile pe termen scurt, de a face slalom printre obstacole, putere de convingere și răbdare, resurse financiare corespunzătoare care să permită nu doar stabilitatea, ci și dezvoltarea pe termen lung, ținând cont de procesul anevoios din punct de vedere al lărgirii portofoliului de clienți, capacitate de implementare și viteză de reacție” explică membrii echipei Share IT Smart.

 Innoship – management inteligent al livrărilor

Innoship este o idee născută din cunoașterea în detaliu a nevoilor clienților din retail și e-commerce și dorința de a oferi o soluție completă și complexă pentru jucătorii din comerțul online. Innoship este o platformă de management al livrărilor “multi-carrier shipping” lansată de către 4 români: Daniel Nicolae, Dan Ungureanu,  Andrei Paul și Robert Tănase.

Innoship este o platforma ce integreaza curierii si magazinele online“Innoship reprezinta un mix format din tehnologie si experienta de business. Innoship este un partener al magazinelor online care înțelege ordinea proceselor de business și oferă soluții folosindu-se de tehnologie. Analizăm profilul clientului, tipul de produse, performanțele operationale, cu ce companii  din curierat lucrează și încercăm să-l ajutăm să-și modeleze activitatea de management al livrărilor și cea operațională cu tehnologia pe care o oferim astfel încât rezultatul să genereze cele mai mari beneficii” spune Daniel Nicolae, unul dintre fondatori.

O soluție de tip software as a service pentru care clientul nu trebuie să plătească o licență, ci o taxă pentru fiecare tranzacție, Innoship le oferă magazinelor online acces la practic toată piața de curierat, fie ea din România sau la nivel regional, printr-un singur punct de contact. La un an de la lansare, prin platformă sunt efectuate zilnic 20.000 de tranzacții.

Tailpath – trasabilitate în lanțul de aprovizionare prin tehnologia blockchain

Blockchain-ul este una dintre tehnologiile care nu doar promite, ci și livrează când vin vorba de identificarea și soluționarea ineficiențelor în supply chain. Utilizat deja în numeroase proiecte în transportul maritim, industria automotive, retail, FMCG și nu numai, tehnologia a atras atenția antreprenorilor și a industriei de logistică. În 2018, activau peste 800 de start-upuri în domeniul logisticii și supply chain-ului.

Unul dintre acestea este Tailpaath, un startup românesc fondat de Sebastian Cochinescu în 2018 în SUA, o platformă B2B de tip SaaS care folosește tehnologia blockchain pentru a înregistra data și locația produselor fizice în lanțul de aprovizionare.

Conceptul este explicat de Sebastian Cochinescu, CEO şi fondator:  “Una dintre problemele principale ale industriei de transport şi logistică este lipsa de transparenţă şi urmărire independentă a produselor de-a lungul lanţurilor de distribuţie.”

Compania a a furnizat servicii de blockchain pentru „Vigorous Warrior 19”, cel mai mare exercițiu din istoria NATO, desfăşurat în România la începutul lunii aprilie 2019 în România. Acesta a fost unul din primele proiecte la nivel mondial în care tehnologia blockchain este folosită într-un context militar. Tailpath este membru al Blockchain in Transport Alliance din Statele Unite, contribuind activ la definirea standardelor folosite în lanțurile de distribuție și transport din industriile alimentare, medicale sau de producție a bunurilor de larg consum.

Miniprix, unul dintre cei mai longevivi retaileri români de fashion, a lansat în 2019 Seva, prima aplicație de smart donation, folosind tehnologia blockchain a Tailpath. Proiectul a fost dezvoltat în parteneriat cu Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău. Aplicația conectează donatorul cu beneficiarul potrivit, iar utilizatorul aplicației are posibilitatea de a ști când donația lui a ajuns în siguranță, la destinație.

Platforma TailPath este gratuită până la finele acestui an pentru toate companiile care au avut de suferit din punct de vedere financiar ca urmare a crizei COVID-19 și care nu își pot permite să plătească un abonament.

StockBinder conectează producătorii și furnizorii cu magazinele online 

stockbinderStockBinder este o platformă complet automatizată și integrată, care conectează producătorii și furnizorii cu magazinele online, permițând listarea rapidă de produse. Practic, platforma preia toate informațiile despre stocuri, prețuri și descrierea produselor oferite de furnizori și producători, dar și cataloagele de produse ale magazinelor online partenere. Informațiile sunt apoi procesate, iar magazinele online primesc înapoi cataloagele de produse actualizate cu informațiile de prețuri și stocuri de la furnizori, putând ajusta instantaneu oferta comercială.

În prezent, pe platformă sunt încărcate circa 800.000 de produse. Totodată, platforma se află în proces de integrare a 4 magazine online, a unui comparator de prețuri, a 20 de furnizori și a 3 companii.

Startup-ul românesc fondat de către Ionuț Farcaș, profesionist cu o experiență de peste 11 în eCommerce, a atras o investiție de circa 100.000 de euro de la 4 antreprenori români, printre care și și Marian Șeitan, fondatorul Hit Mail.

„Obiectivul nostru este ca, într-un an de zile, să avem peste 100 de companii integrate în platforma StockBinder, atât magazine online, cât și furnizori. Dintre acești 100 de utilizatori, estimăm că 30% vor fi din afara României. În prezent suntem în proces de atragere a unui fond de investiții care să faciliteze expansiunea în afara țării”, a declarat Ionuț Farcaș.

Utilizatorii pot accesa platforma la achiziția unui abonament lunar, care începe de la 99 de euro și variază în funcție de numărul de produse comparate (produse existente în portofoliul magazinelor pentru care se caută prețuri și stocuri la furnizori) și de numărul de furnizori.

Abonamentul Starter costă 99 de euro și permite accesul utilizatorilor la 50.000 de produse comparate de la 10 furnizori. Abonamentul lunar Business costă 199 de euro și oferă acces la 150.000 de produse comparate de la 25 de furnizori, iar abonamentul lunar Business PRO costă 299 de euro și oferă accesul utilizatorilor la 300.000 de produse comparate de la 50 de furnizori.

Pentru tot acest an, StockBinder nu va percepe nicio taxă de integrare a platformei și, mai mult, va oferi suport gratuit în integrarea cu tipurile de ERP folosite de magazinele online și de furnizori.

KFactory – digitalizarea proceselor de producție

 KFactory este un startup românesc ce poate avea un impact important în lanțul de aprovizionare al companiilor.

KFactory este o platformă digitală ce are ca obiectiv creșterea performanței și productivității, ajutând companiile să producă mai mult folosind aceleași resurse sau chiar mai puține. Utilizând concepte de Industrial Internet of Things (IIoT) și Machine Learning, platforma monitorizează și învață felul în care se comportă în fluxul de producție echipamentele industriale, operatorii, comenzile și echipele de suport și impactul acestor factori asupra procesului de producție pentru a le oferi responsabililor o vizibilitate completă a întregului proces. Cel mai important avantaj al platformei este creșterea productivității la scurt timp de la implementare, în anumite cazuri cu până la 25%. Modelul de cost presupune o subscripție lunară (SaaS – Software as a Service). Printre clienții KFactory se numără companii precum GIC Nosag Metal sau Componente Auto.

Startup-ul a anunțat recent că va primi o finanțare de 215.000 Euro pentru dezvoltarea și implementarea planului de afaceri pe urmatorii ani. Finanțarea este coordonată de Sparking Capital, în calitate de Lead Investor, în parteneriat cu platforma de equity crowdfunding SeedBlink și investitori privați.

“KFactory acoperă o nevoie de bază pentru orice companie din producție, indiferent că este vorba de automotive, producție echipamente industriale, pharma, plastic, procesare lemn, industrie alimentară, textilă sau altele. Ca direcție de dezvoltare, în a doua jumătate a anului 2020 dorim să lansăm noi funcționalități ce vor aduce o valoare adăugată foarte mare pentru industrie, cum ar fi managementul calității, mentenanță predictivă și analiză augmentată (augmented analytics)” a declarat co-fondatorul KFactory, Adrian Dima.

Compania are deja prezență în România și Portugalia, iar de anul viitor KFactory urmărește să se extindă la nivel european în Spania, Franța și Germania.