Home Logistics Comerț international Companiile își mută producția din China mai aproape de casă

Companiile își mută producția din China mai aproape de casă

Companiile își mută producția din China mai aproape de casă

Blocajele înregistrate pe lanțurile de aprovizionare determină companiile să își reconfigureze rețelele de producție și să își mute o parte sau toată producția din China către alte destinații.

Inițial, o serie de producători precum Sony, Apple, Nike, Puma, etc au anunțat că își mută fabricile în alte țări din Asia, precum Coreea de Sud, Vietnam, Thailanda, Cambodgia sau Filipine, etc.

În prezent, o altă tendință se conturează: mulți retaileri din sectorul de textile și încălțăminte au anunțat că își mută producția mai aproape de piețele și magazinele din SUA sau Europa. În parte, decizia este motivată de creșterea numărului de infectări cu varianta Delta a coronavirus în Vietnam și China, care au dus la închiderea sau încetinirea producție pentru o perioadă de timp mai îndelungată.

Criza containerelor maritime și creșterea exacerbată a prețurilor pentru transportul maritim containerizat de marfă a forțat de asemenea companiile să își regândească lanțurile de aprovizionare și huburile cu costuri de producție joase din Asia.

Țările din Balcani, destinație preferată pentru mutarea producției

În octombrie 2021, gigantul Ikea a anunțat că intenționează să își scurteze lanțul de aprovizionare și să transfere o parte a producție din Asia în Turcia.

Recent, și retailerul de modă spaniol Mango a anunțat că a accelerat procesul de creștere a producției locale în țări precum Turcia, Maroc sau Portugalia. Nu mai departe de 2019, compania își aproviziona magazinele din Europa cu produse fabricate în cea mai mare parte în China. Potrivit reprezentanților Mango, citați de Reuters, retailerul va extinde considerabil numărul de unități de producție localizate în Europa în 2022.

Deși China continuă să fie hubul de producție preferat de producătorii de îmbrăcăminte și încălțăminte din SUA sau Europa, Bulgaria, Ucraina, România, Cehia, Turcia sau Maroc sunt unele din țările aflate în atenția producătorilor ca destinații de relocare a fabricilor.

În 2021, exporturile de textile din Turcia au atins deja 20 miliarde de dolari, pe fondul creșterii comenzilor venite din UE.

„Observăm o intensificare a activității de transport de marfă în fostele republici sovietice… o creștere mare în Ungaria și România”, a declarat Barry Conlon, directorul executiv al Overhaul, companie de consultanță în managementul riscurilor în supply chain.

Un alt exemplu, este producătorul global de echipamente medicale Ottobrock, care a inaugurat recent o nouă fabrică în Blagoevgrad, Bulgaria. În prezent, în fabrica din Bulgaria, a 10-a a companiei, lucrează 225 de persoane, aici realizându-se produse finite și componente ce necesită asamblare manuală. Ottobrock a anunțat de asemenea că transferă o parte a producției de componente pentru scaunele cu rotile din China în Bulgaria. Astfel, declară reprezentanții companiei, produsele vor fi disponibile mai rapid și la un nivel de calitate ridicat.

Bosnia este de asemenea un hub de producție cu tradiție în industria textilă și de încălțăminte. Producătorul Crocs a anunțat recent că mută o parte din producție în Bosnia, ca parte a strategiei de a-și diversifica rețeaua de producție și de a minimiza riscurile din lanțurile de aprovizionare. În Bosnia și Herțegovina, exporturile de textile, piele și încălțăminte s-au ridicat la peste 436 milioane dolari în prima jumătate a anului 2021, o valoare mai mare decât cea înregistrată pentru tot anul 2020.