Home Industrii Retail: Strategii de dezvoltare post-pandemie

Retail: Strategii de dezvoltare post-pandemie

Retail: Strategii de dezvoltare post-pandemie

Dacă ar fi să definim retailul în anul 2020 după titlul unei melodii, acesta ar fi cu siguranţă “Wind of Change”. Deși 2020 nu a adus, neapărat, o transformare radicală în retail, a accentuat tendinţe care existau deja pe piaţă și a trasat o direcţie clară de viitor.

Indiferent că vorbim de retailul alimentar, care nu a avut de suferit de pe urma închiderii magazinelor fizice sau de retailul non-alimentar: de la cel de fashion, jucării, cosmetice, bijuterii, DIY sau mobilier și decoraţiuni, un lucru devine clar: retailerii se reinventează și trebuie să se reinventeze pentru a rămâne relevanţi în ochii consumatorilor, ale căror obiceiuri de cumpărare devin tot mai dinamice.

Cu toate că vânzările online din comerţul cu amănuntul sunt estimate să crească de la 13,9% la 22,4% în 2023, conform datelor Statista, magazinul fizic va fi în continuare atractiv pentru consumatori, dar experienţa acestora este esențială. Companiile care nu se pot adapta din acest punct de vedere și nu pot reconfigura mixul de produse și servicii, vor rămâne în urmă.

Pentru retailerii din domeniul alimentar, pandemia a accentuat un număr mare de tendinţe: de la preferinţa pentru produse locale, la alternative din plante pentru carne, produse eco sau bio, livrare la domiciliu și până la îmbunătăţirea sustenabilităţii pe lanţul de aprovizionare. Iar retailerii răspund rapid acestor noi cerințe ale consumatorilor adaptându-și strategia. O schimbare importantă de comportament a clienţilor supermarketurilor și hypermarketurilor, dar și a reţelelor de tip discount este că aceștia vin mai rar în magazine, dar cumpără mai mult.

Potrivit raportului „Preparing for tomorrow’s consumers today. The future of consumer markets” realizat de PwC cinci tendinţe care se conturează pe piaţa de retail post pandemie:

  • abordarea de tip omni-channel
  • branduri de încredere
  • produse sănătoase
  • digitalizarea lanţului de aprovizionare
  • importanţa iniţiativelor privind sustenabilitatea

PENNY – focus pe un viitor omnichannel

Pentru retailerul PENNY, principalele schimbări aduse de pandemie au avut legătură cu adaptarea magazinelor la noile măsuri de protecţie sanitară, dar și cu dezvoltarea de noi canale online pentru a răspunde nevoilor clienţilor.

“În luna august a anului trecut, am venit în întâmpinarea clienţilor cu noua platformă de cumpărături cu livrări la domiciliu Lyvra, iar în ianuarie anul acesta am încheiat un parteneriat cu Glovo. Astfel, am acoperit nevoile clienţilor din București, Ilfov și Oradea pentru limitarea deplasărilor la magazin și pentru efectuarea cumpărăturilor în siguranţă de la distanţă” explică Daniel Gross, CEO REWE România, care precizează că dacă rezultatele sunt bune, parteneriatele cu Auto Total pentru platforma Lyvra și Glovo vor fi extinse și în alte orașe. În plus, retailerul are în plan să testeze tot mai multe soluţii digitale, viitorul fiind, în opinia lui Daniel Gross, omnichannel. “În epoca în care trăim, viteza este foarte importantă. Livrarea produselor la timp în magazine sau la domiciliu este un factor fundamental care construiește o relaţie de încredere între client și companie. Cea mai mare provocare este să oferim experienţe plăcute de cumpărături, fără întreruperi, dar și produse cu un raport calitate-preţ corect.”

“Credem că viitorul este omnichannel, iar diversificarea experienţelor de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă. Viziunea noastră presupune un magazin fizic în proximitate cu livrare în împrejurimi într-un timp foarte scurt, lucru care poate fi realizat cu ajutorul platformelor electronice precum Lyvra sau Glovo.” spune Daniel Gross CEO REWE România

Deși pandemia a adus unele provocări pentru PENNY în lunile martie-aprilie 2020, când au existat dificultăţi în aprovizionarea la raft cu anumite tipuri de produse, contextul s-a stabilizat ulterior și nu au fost nevoie de modificări majore pe lanţul de aprovizionare. În ceea ce privește relaţia cu furnizorii, PENNY a continuat parteneriatele cu producătorii români de legume, fructe, lapte, pâine și carne, retailerul având ca obiectiv ca în următorii trei ani, 60% din sortimentaţia la raft să fie produsă, procesată și să aibă ingredientul principal din România. “Ne propunem să continuăm să creștem din punct de vedere business, deși estimăm că 2021 nu va fi un an cu o creștere la fel de mare ca cea din 2019 sau 2020. Planurile noastre de investiţii sunt pentru următorii șase ani și constau în 2 miliarde de lei în principal direcţionate către remodelarea magazinelor în noul format PENNY, expansiune și deschiderea cel de-al patrulea centru logistic de la Filiași”, afirmă Daniel Gross

LIDL România – expansiune offline, cu accent pe sortimentaţie, parteneriate cu furnizorii români și sustenabilitate

Discounterul LIDL se axează în continuare în România pe expansiunea offline, existând încă multe zone din ţară care oferă oportunităţi pentru dezvoltarea comerţului modern. Retailerul se concentrează în schimb pe dezvoltarea sortimentului de produse, parteneriatele cu producătorii locali, creșterea reţelei, care în acest an va depăși 300 de magazine pe plan local, pe sustenabilitate, pe toate palierele business-ului și îmbunătăţirea experienţei de cumpărare a clienţilor.

„În ultimul an, am observat preferinţa clienţilor noștri pentru o experienţă de cumpărături cât mai simplă, rapidă, la preţuri accesibile. Pentru a veni în întâmpinarea acestor nevoi, am optimizat o parte din magazinele din portofoliul nostru, și am introdus case de tip self check-out. Proiectul a început în luna noiembrie 2020, primele astfel de case fiind instalate în câteva magazine din capitală. Continuăm și anul acesta să extindem acest serviciu,” explică reprezentanţii LIDL România

Compania lucrează cu furnizori care au expertiză în domeniu, care sunt certificaţi și care livrează produse cu o calitate constantă. „Spre exemplu, recent, împreună cu specialiști din domeniul agriculturii și din cel alimentar, am început dezvoltarea primului standard agricol pentru protejarea și conser varea biodiversităţii în producţia convenţională de fructe și legume. Acesta va reprezenta un modul suplimentar al certificării GLOBAL G.A.P. și va fi disponibil pentru toţi producătorii de fructe și legume până la finalul anului 2021.”

De asemenea, LIDL continuă investiţiile în dezvoltarea parteneriatelor pe termen lung cu producătorii locali, acestea reprezentând o prioritate pentru companie încă de la intrarea pe piaţa locală. Extinderea portofoliului de produse românești din gama „Cămara Noastră”, diversificarea sortimentului de fructe și legume din Piaţa Lidl, precum și dezvoltarea gamelor de produse bio și convenience, fac parte din strategia companiei de a fi cât mai aproape de client.

Schimbări ale proceselor pe lanţul de aprovizionare și distribuţie

Adaptarea la noul context în 2020 a adus o serie de schimbări și în lanțul de aprovizionare: calcularea posibilelor rute de transport de rezervă, suplimentarea numărului de camioane pentru transport și regândirea stocurilor împreună cu furnizorii Lidl de produse de bază. “O măsură în premieră, pe care am adaptat-o la această situaţie, a fost realizarea de supra – stocuri în depozite, pentru o serie de produse de bază,” declară reprezentanţii companiei.

În prezent, LIDL are cinci centre logistice, în Chiajna (lângă București), Nedelea (lângă Ploiești), Iernut (lângă Târgu Mureș, Lugoj și Roman, iar în 2020 a primit autorizaţia de construcţie pentru cel de-al șaselea, situat lângă București, în Fundeni. „Totodată, depunem toate eforturile pentru a îmbunătăţi și optimiza constant procesele interne prin tehnologii și soluții modern atât în depozite, cât și în magazine. De exemplu, explorăm cele mai noi tendinţe în procesele de inventariere pentru depozite. De asemenea, în centrele logistice am implementat un sistem de automatizare pentru transmiterea documentelor, care facilitează accesul la documentație în timp real pentru colegii noștri din magazine. Mai mult, am introdus recent un sistem software dedicate managementului transporturilor pentru a facilita planificarea activităţii de transport din cadrul depozitelor, ” transmit reprezentanţii companiei.

Un aspect foarte important pe care se pune accentul în procesele interne de aprovizionare a magazinelor LIDL și în care retailerul investește anual este reducerea risipei alimentare. De aceea, compania optimizează stocurile prin intermediul unui sistem software care generează comenzi de produse, din magazine către toate depozitele. În plus, LIDL colaborează cu parteneri sociali către care donează produse alimentare (aflate în termen de valabilitate) și produse nealimentare care ies din vânzare. Unul dintre parteneriatele strategice pe termen lung este cel cu Reţeaua de Bănci pentru Alimente din România.

 

SuperMercato – un retailer de nișă, în plină dezvoltare

Pornit ca un proiect online ce își propunea să aducă în casele cât mai multor consumatori produse italiene de calitate, SuperMercato, brand creat de Marius și Lavinia Catrinoiu, s-a adaptat cerinţelor clienţilor și a dezvoltat și o reţea de magazine fizice, care acum se află în continuă expansiune.

Astăzi există o reţea de 37 de magazine fizice SuperMercato, în peste 20 de orașe din România, dintre care 9 în București și un magazin online. În plus, retailerul a dezvoltat parteneriate și se află în proces de integrare cu servicii de livrare la domiciliu precum Food Panda și Bringo pentru a aduce produsele și mai aproape de clienţi, în special în București.

De asemenea, începând de anul trecut, SuperMercato și-a extins gama cu sortimente de produse alimentare proaspete și a făcut o serie de investiţii atât în amenajarea magazinelor și dotarea acestora cu frigidere speciale pentru păstrarea acestor produse, cât și în achiziţia unui camion frigorific, importul fiind făcut direct de companie, fiind creată o sinergie cu cealaltă zonă a business-ului, Marvi Logistic – companie de transport intern și internaţional.

De asemenea, odată cu extinderea reţelei de magazine și creșterea volumelor de marfă, logistica SuperMercato pentru produsele care nu necesită temperatură controlată a fost externalizată către Delamode România. “În medie aducem în jur de 700 de paleţi de marfă lunar, iar în decembrie, înaintea sărbătorilor de iarnă am adus 1.000 de paleţi de marfă. Dacă nu externalizam, nu am fi reușit să facem faţă cererii” spune Marius Catrinoiu, Director General SuperMercato. Vechiul depozit al companiei din Râmnicu-Vâlcea a fost reconfigurat pentru a permite depozitarea măr furilor la temperatură controlată. Tot de aici se pregătesc și se livrează comenzile online.

În 2021, compania a intenţionează să ajungă la 40-45 de magazine. “Planul nostru a fost dintotdeauna să avem macar câte un magazin în fiecare reședinţă de judeţ și continuăm să deschidem magazine. În prezent, căutăm o nouă locaţie pentru al doilea magazin din sectorul 1, în București, ne gândim și la Alba- Iulia, Deva, sunt multe orașe unde există potenţial și avem multe cereri să deschidem magazine. De asemenea, suntem în plin proces de rebranding, lucrăm la strategia de marketing și la creșterea notorietăţii mărcii. Nu în ultimul rând, ca parte a feedback-ului de la clienţi, ne gândim ca proiect pilot, în anumite magazine să introducem și vânzarea de sandwich-uri proaspete, pizza, toate cu produse din Italia, desigur, “ afirmă Marius Catrinoiu.

JYSK – un mix de offline și online, cu accent pe sustenabilitate în lanţul de aprovizionare

Retailerii din sectoarele non-food au fost cei care, odată cu restricţiile impuse și închiderea magazinelor fizice, s-au văzut nevoiţi să își adapteze strategia de vânzare, schimbarea în comportamentul de consum al clienţilor fiind forţată de context. Tranziţia bruscă din offline către online a adus cu sine o serie de provocări și apariţia de noi servicii pentru a se plia pe nevoile clienţilor.

“Centrele noastre de distribuţie erau gândite pentru un anumit număr de comenzi online, mare parte a livrărilor din centre fiind făcute către magazinele fizice. În perioada stării de urgenţă, lucrurile s-au schimbat, iar colegi care, până atunci, se ocupau de pregătirea livrărilor pentru magazine, au participat la instructaje pentru a putea pregăti comenzile online pentru clienţi” explică Alex Bratu, Country Manager JYSK România și Bulgaria, retailer de mobilier și decoraţiuni pentru casă cu o reţea de 95 de magazine în România.

După ce în urmă cu câţiva ani, JYSK a introdus opţiunea Rezervă online, Ridică din Magazin, oferindu-se clienţilor posibilitatea de a rezerva produsul, pentru a se asigura că există pe stoc atunci când vin să îl cumpere, în 2020 retailerul a introdus opţiunea Cumpără online, Ridică din magazin, care elimină costul de transport pentru produsele achiziţionate online, iar reţeaua extinsă de magazine fizice ajută JYSK să integreze mai ușor serviciile online cu interacţiunea din magazinele fizice.

“Obiectivul nostru este de a le oferi clienţilor o experienţă de cumpărături în care să nu existe nicio piedică, indiferent de punctul în care sunt în procesul de achiziţie și indiferent de canalul prin care vor să interacţioneze cu JYSK” spune Alex Bratu.

Trecerea către un model de business sustenabil de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare

Modelul de business al JYSK s-a dovedit a fi unul bun, oferind capacitatea de a controla stocurile în situaţii neașteptate. Însă, pandemia a accelerat o tendinţă care exista deja: trecerea către un model de business sustenabil.

“Suntem din ce în ce mai mult conștienţi de impactul pe care în avem, cu toţii, asupra mediului. Printre cele mai importante schimbări în relaţia cu furnizorii noștri se numără cerinţa noastră către furnizori de a folosi materii prime sustenabile. Până la finalul anului 2024, ne-am angajat să folosim în produsele noastre doar bumbac obţinut sustenabil, bumbac organic sau bumbac reciclat. Tot până la finalul anului 2024, tot lemnul folosit în produsele noastre va fi certificat FSC – Forest Stewardship Council. Această etichetă atestă faptul că lemnul provine din silvicultură responsabilă din punct de vedere al mediului, dar și din punct de vedere social și economic. Am stabilit aceste termene pentru ca furnizorii noștri să aibă timp să își găsească furnizorii de material prime sustenabile” declară Country Manager-ul JYSK România și Bulgaria.

La nivel de grup, JYSK face investiţii în deschiderea de noi centre de distribuţie. În 2019, JYSK a inaugurat cel mai nou centru de distribuţie al său, la Sofia, Bulgaria, acesta deservind și România. De asemenea, în prezent se derulează lucrările pentru un nou centru de distribuţie la Ecser, Ungaria. Ambele facilităţi logistice vor contribui la reducerea kilometrilor parcurși pentru transportul mărfurilor, și implicit la reducerea amprentei de carbon pe lanţul de aprovizionare.

Trecerea către produse sustenabile este o provocare, deoarece furnizorii trebuie să găsească materii prime prietenoase cu mediul. Noile tehnologii care apar vor ajuta la creșterea numărului de produse realizate din materiale reciclate sau obţinute în mod sustenabil, dar este un proces îndelungat, care are loc treptat.  Alex Bratu, Country Manager JYSK România și Bulgaria

De la deschiderea centrului de distribuţie JYSK de la Sofia, Bulgaria, compania a economisit 10 milioane  kilometri pe an  în transportul bunurilor în zona Balcanilor.